Det vanligaste även för mig är ju att fråga efter lösningar på befintliga problem.
Här vänder jag på steken och presenterar en lösning på ett litet klurigt moment
i ett litet renoveringsprojekt.
Håller på att måla en hall där tapeten i själva trappan sträcker sig sömlöst upp på övre plan.
Höjd från golv nv cirka 4,5 m
Trappan svänger så omöjligt att få plats med en stege. Även om det finns justerbara stegar så
blir det inte bra.
Hittade ett Youtubeklipp som en målare gjort med en liknande tanke. Men tycker han krånglade till
det lite väl mycket.
Jag jobbade med konceptet "man tager vad man haver". Salig blandning av material, dimensioner, tryckt virke osv.
Men det blev faktiskt riktigt bra. Mest tankemöda gick åt till att lista ut hur en bärande stolpe skulle fästas
i väggen. Löste det genom att använda befintlig gängstång som det demonterade räcket tidigare satt i.
En liten kloss förankrades i regeln och vips satt den som berget.
Jackade ur i hörnet och fäste med ett beslag.
Lösningen fungerar ju inte för alla men antar att den kan modifieras beroende på förutsättningarna.
Jag kunde använda ett räcke i trappan som tvärreglar vilar på.
Bilderna visar några moment och pågående målning.
Ett långt skaft hade inte funkat då skarvar behövde spacklas men här blev det perfekt arbetshöjd.
Dimensioner:
Bärande stolpe 170 X 40
Reglar 40 X 70
och 40 X 90
Råspont 20 mm som plattform.

• Trästolpe fäst i vägg med gängstång och kloss, halvfärdig målning runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med målningsarbete i hall vid trappa, delvis målade väggar och skyddad möbel.
    Skapa konto
  • Hemmagjord plattform i trä för målning i trappa, med plastskydd, verktyg och trappspjälor synliga.
    Skapa konto
  • Improviserad arbetsplattform av trä över trappan för målningsprojekt i hall.
    Skapa konto
  • Hemmagjord lösning för målning i trapphus: stolpe fäst vid vägg, tvärreglar och plattform.
    Skapa konto
  • Gilla
hasv och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Snyggt!👍

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.