Byggahus.se
Hej
Håller på med ett utrymme som ska innehålla toalett, handfat och eventuellt tvättmaskin.

Jag har dragit fram LK pex 16 till där handfatet ska vara. VV kan jag ju gå ut genom väggen direkt oskarvat, eftersom handfatet är den enda enheten som ska ha varmvatten.

Kallvatten måste fördelas så att jag kan dra vidare till toalett och förberedelse för TM.

Vad för lösningar finns?

Handfatet är en retrovariant liknande denna
1693556300068.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det blir svårt att bara gömma en fördelning, då det inte finns ett skåp att gömma det i.

Alternativet jag är inne på är ett litet 350mm fördelarskåp infällt i väggen, med det känns lite over kill.

Bästa svaret

Krilleman
Tänk på att LK har i sin anvisning att man ska använda kopplingsbricka som skruvas i vägg enligt deras monteringsanvisning!

https://www.lksystems.se/globalasse...osningar-nt-vvs-129-grip-v2.pdf?1693573074850

1693573212335.png
Skapa konto

Jag skulle kört på Vatettes kopplingsbricka V6 om du vill förgrena snyggt och dolt.
Kopplingsbrickan fungerar med LK.

På bilden är det Vatettes genomföringssystem V6.
Men principen är den samma.

1693573313821.jpeg
Skapa konto

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Några följdfrågor:
Vad är det för skillnad på en väggbricka och en kopplingsbricka?

Finns det en bra lösning på min framtida tvättmaskin i denna lösning? Jag hade inte tänkt ha tryck på i slangen fram till den förrän det blir aktuellt att installera en.

Krilleman
Är tvättmaskinen tilltänkt att stå i närheten av tvättstället i framtiden?

Kopplingsbrickan använder man med andra tillverkares väggbockfixturer.

Väggkopplingssystemet använder man Vatettes egna väggbockfixtur till. Den är gängad utvändigt och det är på så sätt man fäster "brickan".

1693581530788.jpeg
Skapa konto

1693581616041.jpeg
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Är tvättmaskinen tilltänkt att stå i närheten av tvättstället i framtiden?
Ja, typ 1,5-2 m bort

Så om jag tar lk väggbricka, går det lika bra?

Krilleman
Hur menar du LK väggbricka?

Har du satt dosor?

1693639635831.jpeg
Skapa konto

Du behöver bestämma dig för ett system. Om du tex kör vatette V6, som är helt lysande. Så använd, v6 bockfixturer ventiler, fördelare och koppling/ventilbrickor etc för det systemet. Blanda inte.

Krilleman
M mojjen skrev:
Du behöver bestämma dig för ett system. Om du tex kör vatette V6, som är helt lysande. Så använd, v6 bockfixturer ventiler, fördelare och koppling/ventilbrickor etc för det systemet. Blanda inte.
Vatette V6 går ju alldeles ypperligt att köra med deras egna kopplingsbricka i kombo med LK eller Uponor.

Vatette V6 går även att applicera med deras genomföringssystem. Men då krävs Vatettes egna väggbockfixtur.

Det ena behöver inte betyda det andra. Båda fungerar. 👍

Krilleman Krilleman skrev:
Har du satt dosor?
Nej, men väggen är ännu helt öppen. Bara uppreglad.
Grejen är att det kommer vara ett litet hålrum bakom (på grund av ett snedtak), så jag har möjlighet att göra en snäll kurva på slangen och komma ut rakt igenom väggen

Krilleman
Är det ett alternativ att dra ett synligt kopparrör för det eventuella framtida tvättmaskinen?

Då kan du ju göra det via det extra uttaget på en väggfördelare.

1693735326955.png
Skapa konto

https://www.vatette.se/produkter/fo...6271/utbyggnadsanda-v6-for-vaggfordelare-dy15

1693735371900.jpeg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.