Byggahus.se

Lösning på huslån och kontantinsats

1. S
    Medlem · 143 inlägg

saltet

Medlem
    Du har för hög ränta. Dessutom kan man få amorteringsfrihet på bolån nu.
    Begär detta och använd de frigjorda pengarna att amortera topplånet

2. Magnus Filip
    Medlem · 302 inlägg
    Något är tokigt här. Vi betalar 1,31% före skatteavdraget och det är rörlig ränta. Har inget topplån. Klä upp er väl och gör ni båda ett personligt besök på din bank rekommenderas. Boka innan. Bättre än att ringa är det säkert.

3. Fredriklinden
    Medlem · 20 inlägg
    Hejsan mycket bra svar känner lite hopp.

Har pratat med banken och fått ett
    amorteringsunderlag nu. Hon sa att hon skulle kolla över räntorna för att man kan få någon ”årlig rabatt” och att vi haft dom ett tag nu och dom har sett att det funkar så de skulle se vad de kan göra. Ska höra av mig till sbab som många av er nämner

4. P
    Medlem · Gävleborg · 807 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Dum fråga, jag vet, men vad ingår i ett amorteringsunderlag? Har aldrig hört termen tidigare.

5. S
    Medlem · 143 inlägg

saltet

Medlem
    Vad är ett amorteringsunderlag?
    Ett amorteringsunderlag är ett dokument som visar vilka amorteringsvillkor som gäller för ditt bolån, bland annat hur mycket du amorterar. Tecknades lånet efter den 1 juni 2016 behöver banken dessutom ange vilken värdering som ligger till grund för amorteringen, och hur länge värderingen gäller.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · 87 inlägg

Peternow

Medlem
    Snacka om drygt svar på absolut inget.

7. Fredriklinden
    Medlem · 20 inlägg
    Hejsan får tacka för hjälpen, genom ett samtal har jag nu fått ner det stora lånet till 1.69% och amorteringsfritt som innan så vi kan amortera mer på de små dyra lånen.
    Totalt fick jag 2.6% rabatt på alla på lån

8. S
    Medlem · 143 inlägg

saltet

Medlem
    Grattis till bra utfall.

9. K
    Medlem · 77 inlägg

kribban

Medlem
    Det är inte tokhögt för ett BLANCO- lån. Hade det varit ett bolån så är det en annan sak

10. K
    Medlem · 77 inlägg

kribban

Medlem
    Jag kanske har missat något men hur lyckades då få det stora lånet amorteringsfritt?

11. S
    Medlem · 143 inlägg

saltet

Medlem
    Man kan ansöka om amorteringsfrihet enligt nya regler från Finansinspektionen. ’På min Banks hemsida finns vägledning - annars ring banken

12. Fredriklinden
    Medlem · 20 inlägg
    Vet inte hur jag fick det men vi har haft amorteringsfritt på det sen vi skaffa lånet. Va banken själv som la upp det så satt vi kunde betala av de mindre lånen snabbare för att det är ingenting som vi har förhandlat om. Men det är ju helt klart en fördel.

13. K
    Medlem · 77 inlägg

kribban

Medlem
    Ahhh så amorteringsfritt pga covid?

14. S
    Medlem · 143 inlägg

saltet

Medlem
    Ja beroende av Covid

15. Fredriklinden
    Medlem · 20 inlägg
    Vi fick lånet i augusti 2019 innan covid så inget med de att göra

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.