Byggahus.se

Lösning för nytt golv i källare på 60-tals hus

325 läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har lite lätt ångest här då jag i ett ganska litet projekt skulle bila ut klinkers och en finsats i mitt souterränghus från 1969, med oisolerad platta på mark. Hade sedan tänkt lägga 5 cm eps, golvvärme och 3 cm flytspackel. Halva huset är som sagt under jord men jag valde att inte dränera om det när jag köpte det för 5 år sedan, då det i anticimex husbesiktningen inte var några problem med fukt i källaren - trots att det var träbjälklag i ett rum och panel på väggarna i gillestugan. Och jag tänkte att är det inga problem efter 50 år, så borde det inte bli det framöver heller. Läste dessutom i forum här att många menade just att man inte alltid behöver dränera om, så länge det inte är några fuktproblem. Jag hade helt enkelt tänkt att bara ta bort allt organiskt material, ha tätskikt enbart där duschen är och sedan låtit systemet "andats". Typ.

Grejen var dock att det dök upp 2 cm frigolit och 7-8 cm sand också innan själva grundplattan. Detta i cirka 75% av plattan. I ena delen av huset var det bara en fet betongplatta på 15-20 cm.

Nu har jag tagit bort klinker, finsats, frigolit, och sand i ena delen - och bilat bort betongplattan ner till gruset i andra. Får lägga helt nytt avlopp och passar på att dra in nytt vatten också då det var en gammal i järn eller vilken metall det nu är.

En förutsättning är att jag INTE vill eller tror det är bra att täta dusch/bastu/bad-avdelningen - utan bara där själva duschen är. Tänkte även ha en bastu utan trä, där jag bara glasar in ett hörn (såg det på nätet - vet egentligen inte hur bra det är, men det var snyggt :)

Grejen är att när jag pratat med lite kunniga har de sagt lite olika. En har sagt att det var bra att det var sand för nu blir det mer marginal för mer isolering. Hen tyckte att jag skulle göra följande:

2 cm flis för utjämning
    10 cm cellplast (är det någon som vet vilken som behövs och är mest prisvärd tas råd gärna emot)
    Golvvärme
    7 cm betong
    Klinkers
    Trägolv i gillestugan (utan behov av platon) - kanske i kombo med ventilerade lister

En annan person sa dock:

Någon form av duk
    2 cm flis för utjämning
    5 cm cellplast
    Plast
    5 cm cellplast
    Golvvärme
    4-5 cm flytspackel
    Klinkers
    Trägolv i gillestugan utan behov av platon

Utöver att jag har allmän ångest för att jag förstår att de 80 000 jag hade i budget knappt räcker för att dra nytt avlopp och vatten - så är jag villrådig kring hur jag skall göra med själva golvkonstruktionen. Vore därför väldigt väldigt tacksam för hjälp av någon som kanske kan mer än mina kompisar.

Tack på förhand!

2. P
    Medlem Nivå 6
    Jag hade grävt ut till underkant sula fyllt på lagom mängd kapilärbrytande skikt sen så mycket isolering det går. Efter det golvvärme, armering och 10cm platta. Kan vara bra å mäta radon först dock för att ta ett beslut efter det hur man ska agera.

3. M
    Medlem · Nivå 8
    • Laddar…
  4. D
    Husägare Nivå 8
  5. M
    Medlem · Nivå 8
    Dräneringen skyddar huset från en hög vattennivå underifrån. Hur ditt system ser ut beror på om det funnits träd, växter eller tillbyggnader som påverkat. Ibland går det att filma drän rören för att se skicket på dem.

Det var vanligt att Källarväggarna beströks med kallasfalt. Funktionen är att hindra markfukten att tränga in i källarväggarna. Asfalten blir sämre med åren...

Så även om du just nu inte har problem i källaren kan det komma när man minst önskar det.

Mitt förslag med länken var att titta på om du kan gräva så djupt så att du kan dränera inifrån och på så sätt minska behov av dränering utifrån. Allt beror hur dina förutsättningar är.

Vad @Hajjen är arg på vet jag inte ...

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka