Byggahus.se
När vi byggde nytt hus gjorde vi misstaget att att placera byggkreditivet i SEB eftersom de erbjöd den lägsta totalkostnaden för lånet (ränta+alla avgifter). Det som framförallt avgjorde var att vi inte skulle behöva ta ut några pantbrev förrän vi byggt klart huset och sålt det gamla så vi visste hur mycket pantbrev vi behövde ta ut. När lånehandlingarna ska skrivas under visar det sig att vi visst måste ta ut pantbrev i förväg. Dessutom hade avgifter på ca 70% av totalkostnaden tillkommit, trots att de flera gånger intygat att inga andra avgifter tillkommer. Avgifterna var bland annat "kreditavgift" på 0.75% av BEVILJAT LÅNEBELOPP! Detta var dock inget de skulle ta ut eftersom de "bjöd" på den om man placerade bolånen där. Bygget var på väg att börja och vi hade inte tid att göra om förhandlingarna så vi litade på deras löften och skrev på papperen ändå.
Nu är bygget och försäljning av tidigare bostad klar och vi ska omforma lånet till ett bolån så vi kan flytta våra bankaffärer till en seriös bank. Problemet är bara att för att SEB ska kunna bevilja ett bolån på ca 450 tusen för ett 4 miljoners hus i en tätort med het fastighetsmarknad kräver de en skriftlig värdering av en mäklare, som vi får betala. Om vi lägger bolånet direkt i en annan bank som har kompetens att bedöma att huset är värt mer än 450 tusen riskerar vi att få betala kreditavgiften till SEB eftersom vi inte slutplacerat bolånet där =(
Är det någon som har förslag på hur vi ska kunna bli av med byggkreditiven utan att betala fler meningslösa avgifter till SEB?

Trist! Man lär sig något nytt för varje hus man bygger ... ibland får man acceptera att det blev "fel". Det vettigaste är väl att ni lägger lånen i SEB och sen flyttar hela paketet till annan, vettig bank om ett år eller så - dvs när de inte längre bevakar att ni lämnar dem. Bäst att läsa det finstilta så att de inte binder upp er på längre tid! Det rör sig inte om något stort lån men bikostnaden verkar annars bli orimligt hög.

Jag sålde mitt hus; la försäljningen i min bank; byggde och fick kreditiv på ytterligare en milj. Det blev bara ett låneupplägg som fixades när huset var färdigt. Till vettig ränta. Det plockades ut i omgångar - också detta till rimlig ränta. Så varför SEB krånglat till det fattar jag inte.

Värderingsmän är ju ofta mäklare. OM den mäklare du använt för att sälja förra boendet är en av banken accepterad värderingsman, så borde han kunna skriva en värdering som en ren gratistjänst. Det handlar ju i det här fallet bara om en ren telefonvärdering.

Och skulle inte det gå så tror jag att om du ringer runt lite och förklarar läget, att banken kräver en värdering på minst 400 000 för ett hus som kostat 4 milj. att bygga, så kommer någon av dem att skriva en värdering direkt för ett mindre arvode.

Jag har för mig att vi betalade 2000kr för en värdering av huset (inkl. 30min besök för att se vad som var gjort) så det kanske är värt det bara för att slippa krångel?

Tack för alla tips. Har varit i kontakt med banken igen och de har lovat att inte ta ut någon kreditavgift om vi löser byggkrediten. Så plan A är att skramla ihop de sista slantarna och lösa krediten. Funkar inte det så får plan B bli att fixa en värdering så billigt som möjligt och placera bolånet hos SEB ett par dagar innan vi flyttar det till någon annan bank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.