Byggahus.se

Lösa ut fruns lån innan boldening

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag och min fru håller på skiljer oss och nu måste huset säljas. Problemet är att det är lite renoveringsjobb som behöver göras innan huset kan säljas, ca 2-3 månader. Frun vill flytta så fort som möjligt (jag håller med) men hon får inte nya lån när hon står som halv ägare till huset. Jag vill dock inte lösa ut henne helt och hållet och då stå med ett svårvärderat hus om halsen och potentiellt få ut mindre pengar än vad jag har löst ut henne med.

Vi funderar därför på om jag kan lösa ut hennes lån men att hon står kvar som halv ägare till huset (tills vi har gjort bodelningen). På så vis skulle vi dela på risken och dela på eventuell vinst/förslut. Kan man göra så juridiskt? Tar jag några onödiga risker på det sättet och kan det försvåra mina chanser att köpa en ny bostad på något sätt?

mvh

2. N
    Medlem · Nivå 7
    Det låter vanskligt. Om renoveringen tar mer tid än ni tänkt eller om försäljningen tar mer tid än ni tänkt så kan hon få halva huset (som hon inte har några lån på) och du får halva huset men alla lånen vid försäljning.

Jag tror det ända rätta är att göra en värderingen över hur det ser ut nu, göra en bodelening baserat på det och sedan får du renovera färdigt och sedan sälja det.

3. A
    Medlem Nivå 15
    För bodelningens skull är det bara intressant vad huset är värt just nu. Vad det är värt efter tre månaders renovering spelar ingen roll.

Men visst kan du ta över betalningsansvaret för lånen, om nu banken tillåter det. Det beror mycket på hur stora lånen är i förhållande till husets värde.