Byggahus.se

Lösa situation med matarkabel till undercentral

1k läst  27 svar

1. kitco
    Renoverare Nivå 6
    Planen var att montera en undercentral med JFB i mitt garage. En Inkommande1-fas ledning går under mark från central i huset till garage. I dagsläget är inkommande kabel inkopplad i en kopplingsdosa där allt fördelar sig till brytare, belysning och vägguttag.

När jag öppnade kopplingsdosan upptäckte jag att matarkabeln har endast 2 ledare båda är märkt svart och till jordning används kabelns hölje som består av tvinnat koppartråd. men vad gör man nu? Går det att använda höljet som PE till centralen om man märker den? Inkommande från huset är säkrat 10A.

Samtidigt kan man tycka att det har ju fungerat i 40år innan, men?

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Nivå 11
    Du måste tyvärr dra en ny kabel. För att ansluta en jordfelsbrytare behöver du antingen PEN eller separat PE och N. Enligt dagens regler måste PEN vara minst 10 kvadratmillimeter så du kan inte använda skärmen som PEN. Med bara två ledare kan du inte få ihop det med den kabeln.

Edit: Om jag inte läser så slarvigt så hade jag direkt inset att du tänkte dig skärmen som PE och de två riktiga ledarna som L och N. Om det är en svart jordkabel av typen EKKJ så går det bra att använda biledaren (skärmen). Om det är en annan typ av kabel så beror det på kabeltypen.

Redigerat 27 apr 23:02
    • Laddar…
  3. kitco
    Renoverare Nivå 6
    Ok, så då är det bättre att låta det vara som det har varit tills nu?

4. S
    Medlem · Nivå 12
    Ser inte riktigt vinsten..
    Tar inte JFB i din HC den kabeln då?

5. kitco
    Renoverare Nivå 6
    Skulle vilja slippa släcka ner hela huset om det bara går i garaget var tanken.

Kabeln har endast 2 ledare (båda märkt svart, som nu används som fas och nolla) + skärm som PE

Redigerat 27 apr 23:18
  6. S
    Medlem · Nivå 12
    Förvisso.. Men vad vinner du på att byta dosan mot en normcentral?

Tänkte du för JFB?

Finns inte det i matande ände redan?
    Annars är det väl lämpligt att börja där ?

7. kitco
    Renoverare Nivå 6
    Det finns redan en i Huvudcentralen och det va en egen JFB i garaget jag var ute efter.

8. S
    Medlem · Nivå 12
    Då räcker det. Kontrollera bara så den täcker garaget så är allt perfekt.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Båda JFB i huvudcental och garage kommer väl att lösa ut samtidigt, så blir det om man slingar byggcentraler efter varandra har jag märkt.

Detta har jag grumlat länge på, hur ett TNS system kan ha separerade JFB som inte alla löser ut. Kan det gå med en JFB som har hög utlösningsström 100mA, som sedan förgrenar sig till två eller flera 30mA?

TNS system kommer väl oftast med en jordfelsbrytare i matande ände som löser samtidigt som jordfelsbrytare längre ner. Finns det undantag? Typ om det är TNS direkt från transformatorstationen?

Redigerat 28 apr 01:08
  10. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    TN-S går utmärkt att koppla med oberoende JFB. Man fördelar till de utgående huvudledningarna innan en eventuell JFB. Givetvis läggs då också ev säkringar fmr kabelskydd innan.

I detta fall så lägger man garagegruppen utanför befintlig JFB. Om man sedan har tillhörande JFB i husets central eller i garaget beror på hur ofta man tror att den löser och hur besvärligt det är att gå från garage till hus. Detta förutsätter att kabeln är av vettig typ (t. ex EKKL).

11. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Jag hade låtit garaget ligga utanför jordfelsbrytaren i centralen, låtit garageledningen vara kvar som gruppledning och installerat en jordfelsbrytare i garaget.
    Hur urgammal är kabeln?
    Hur omständigt blir det att ha en grupp utanför?
    Vilken typ av central rör det sig om?

• Laddar…
  12. S
    Medlem · Nivå 12
    Blir oftast inte så bra att sätta JFB i serie där hemma då man inte får selektivitet för personskydd. TN-S från stationen eller ej spelar ingen roll.

Det du skriver, att låta en med högre utlösningsström sitta före (brandskydd->personskydd) kan man få fungera , men ofta ingen större vits.

I detta fallet finns ingen mening att ha JFB i garaget heller, enda är att man slipper gå till huset ifall den skulle lösa ut, men inget som motiverar en ombyggnad av allt, om något är aktuellt så drar man 3-faskabel och bygger efter det först, gärna något kraftigt med tanke på elbil.

Skulle nu garaget av någon anledning vara undantaget JFB kan man ju överväga TS lösning.

Redigerat 28 apr 02:30
  13. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Finns det plats och möjlighet så kan man sätta garaget matning på en separat 2-polig jfb i centralen inne. Då slipper man ha dom i serie och man behöver inte röra något i garaget.

• Laddar…
  14. S
    Medlem · Nivå 11
    Nu krånglar du till det. Varför koppla dem i serie när det går utmärkt att dela matningen och sätta hur många jordfelsbrytare som helst parallellt?

Edit: Jag gjorde en snabb skiss. Se nedan. Det är inte svårare än så. Nu ritade jag bara enfas men det är samma princip med 3-fas. Jag skrev även "Grupp 1" och "Grupp 2" men det spelar ingen roll ifall det är en en gruppledning med en säkring, en skena med flera gruppledningar och säkringar eller en huvudledning till en undercentral. Från jordfelsbrytarens håll ser det likadant ut. Om det skulle vara PEN istället för PE så ansluts nollingången på jordfelsbrytaren dit istället för till som jag ritat till nollan. Så det spelar alltså ingen roll om det är TN-C eller TN-S heller.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0753.jpg

Redigerat 28 apr 08:23
  15. kitco
    Renoverare Nivå 6
    Det får nog bli en sådan lösning. Synd att man redan köpt en central :sweat: