Byggahus.se

Lösa servitut?

1. S
    Medlem · 33 inlägg

skogsfroet

Medlem
    Hejsan!
    Vi bor grannar med ett skogsbolag som bedriver fröplantage. Då de ibland sprutar sina nya plantor måste de ha säkerhetsavstånd till våran brunn som ligger på deras mark och som vi har sevitut på. De vill att vi skall borra ny brunn på våran mark så att de slipper säkerhetsavstånden. De sa att de kanske kunde ge ett bidrag för att lösa servitutet. Hur skall sådant här gå till egentligen? Borde inte företagt stå för hela kostnaden om de vill lösa vårat servitut?

2. R
    Medlem · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Re: Lösa servitut?

Det är ju en förhandlingsfråga där ni har en stark position. Om det bara är för skogsbolagets egna syften så handlar det bara om priset ni vill ha för att släppa servitutet. Finns inget annat bakom så kan ni inte bli tvingade.

3. H
    Moderator · Stockholm · 42 805 inlägg

hempularen

Moderator

Det kan ju ev. finnas ytterligare en aspekt på detta. Om ni får in brunnen på er mark, innebär det i så fall att deras besprutning också kommer närmare er tomt? I det läget skulle jag nog vägra att släppa brunnsläget.

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Den enda dealen jag hade gått med på i ett sådant läge är att de bekostar 100% av den nya brunnen samt sådant som hör därtill.
    Du har inget att vinna på att ändra servitutet och då skall du ju inte förlora på att de vill göra något som gynnar deras verksamhet.

5. S
    Medlem · 33 inlägg

skogsfroet

Medlem

Ja det är nästan åt det hållet som jag vill gå. Den enda aspekten är om man kan lita på att de håller sina säkerhetsavstånd när de besprutar om vi har kvar brunnen på deras mark. Det kan nog också bli som författaren ovan skrev att det då istället kommer gift närmare tomtgränsen. Man vill ju inte ha ner skit i vattnet... Det kan ju sluta med att man får barn utan armar o.s.v. :-X

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.