Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Lösa konflikt med grannen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 901 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Det är inte alltid lätt att hålla sams, när man bor nära och ska dela tomtgräns och titta på varandras hus och tomt varje dag. Vi lät en relationsexpert tipsa oss om hur man ska bete sig för att ha en god grannsämja.

Du kan läsa artikeln här: Lösa konflikt med grannen

2. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Jag hade (kanske fortfarande har?) spänd relation med mina grannar på husets "baksida". Vi inte hade några närmare kontakt, det har varit en hög häck och som i alla häck det var lite glipa här och var. Jag har arbetsrummet åt det hållet oh en gång såg grannen kika genom glipan i häcken och rakt in i arbetsrummet. Jag tyckte det var lite löjligt, hon kan ha kikat öer sen tidigare vad vet jag? men jag tog inte illa upp utan vinkade till henne. Däremot hon blev kanske skamsen? och efter det det var ganska kyligt mellan oss. Fram tills jag en gång klippte häck och då tog hus i helsike och blev utskälld av grannfrun efter noter. Jag sa bara att om de inte vill att jag klipper då får de själva göra. Då har gubben slagit ner en påle ca 15-20 cm in på min tomt och sa att där går tomtgränsen. Jag tvivlade på att tomtgränsen till den andra grannar grå där den har varit sen tidigare och precis på min del blir det en utbuktning för deras favör.
    Sen var det lite gruff men jag har varken tid eller energi med sånt så jag lät bli. En dag när jag kom hem på eftermiddag jag trodde solen sken upp men icke, de har tagit bort hela häcken. Gärna för mig, den var ca 2 m hög och skuggade på min tomt såtillvida att den är full med mossa. Tomten där mot grannen är bara ca 4-5 m bred. Konstigt nog pålen för tomtgränsen också försvann. Jag har sen försökt att göra lite vänlig närmande men fick kalla handen.
    Det finns nu mellan tomterna en bit ingenmansland på ca 20 cm vilket varken de eller jag sköter. Tja vad ska man göra mer?

3. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 819 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Ta reda på var tomtgränsen går. Det ska sitta röda rör, ca 4-5 cm i diameter nerslagna i marken i tomtens hörn.

4. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 4 644 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Sjukt. Jag har en granne som jag misstänker har börjat klippa ned självsådda träd på min tomt, de
    fick för några år sen ok från mig att ta ner lite träd på den delen av min tomt då den inte direkt hör till trädgården. De ville ha mindre skugga på sin gräsmatta.
    Det blev lite missämja för de ville ta nästan vartenda träd så till slut fick jag säga stopp.
    Inget hände sedan på flera veckor, det låg bara fällda träd huller om buller. Han sa han väntade på att jag skulle höra av mig om när vi skulle såga o hugga, vilket jag i ett svagt ögonblick sagt jag kunde hjälpa till med.
    Sedan tappade jag lusten att hjälpas åt att såga o hugga upp veden, utan tyckte de kunde göra hela jobbet.
    Från början var trots allt sagt att de skulle göra allt o ge mig den huggna veden, och så fick det bli. Han fick slita en del.
    För att lätta upp läget lite lät jag han låna min traktorgrävare och naturligtvis gick den sönder då. Inte vad jag väntade av en mekaniker, men ok, han försökte hjälpa till att laga några timmar iaf. Sedan har den blivit stående pga tidsbrist.
    Ett par år gick och det började kännas frostigt igen.
    Efter en längre bortasemester var det nåt som inte stämde, och vi kom fram till att någon måste ha varit inne på tomten och tagit bort småträd/sly. Som om någon ville stämma i bäcken och inte behöva fråga senare när det ev skulle bli skugga från dem.
    Det kändes samtidigt ännu frostigare i grannskapet, svårt att ta på men något var det.
    Nu har en annan granne som vi båda har lite bättre kontakt med, kommit över vid några tillfällen och snackat lite, händer bara är han har något ärende, och till slut kom det fram att han också vill få ta ner ett par träd på samma plätt. Det är bara det att han inte får ngn skugga på sin tomt, så jag misstänker att det är den andra grannen som försöker gå omvägar.
    Vad är det för människor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.