Byggahus.se

Lösa dränering under L-stöd

1. T
    Medlem · vg · 86 inlägg

tapaza

Medlem
    Ska göra om garagenedfart (fd garage har varit i källarnivå, under hus) och istället fylla igen och göra parkering framför hus.

Fyllningen ska bäras upp med hjälp av L-stöd (ca 2m höga), under L-stöden ska jag lägga 30cm makadam.

Som jag förstår det behövs dränering under L-stöden. Problemet är att nuvarande dräneringsrör (som jag tänkte koppla på mig på) ligger vid "klacken" på huset, med makadam kommer jag säkert hamna ca 40cm under med dräneringen för L-stöden.

Hur kan man lösa detta, idéer?

2. R
    Bannad · 3 605 inlägg
    40 under ? behöver du så mycket , det mellanrum hus/L-stöd ska det var så djupt eller kan det vara högre i botten

• Laddar…
  3. T
    Medlem · vg · 86 inlägg

tapaza

Medlem
    Tack för svar, tänkte gräva upp 40 och fylla upp 30, hittade ngn länk som sa att det L-stöden skulle vara ngt under marken framtill.

Eftersom jag inte hittat ngn lösning på dräneringen så funderar jag på att lägga 3 dräneringsrör i och framför l-stöden och hoppas att detta fångar upp det mesta av vattnen som tränger ner.

4. R
    Bannad · 3 605 inlägg
    Är det 2 meters höjd på L-stöden så rekommenderar jag att du ankrar stöden så dom inte ger sig efter några år , dom kommer att ge sig med åren , har sett det tidigare
    Du kan få en skiss på ankring

5. T
    Medlem · vg · 86 inlägg

tapaza

Medlem
    Jättegärna, hänger inte med riktigt vad som menas med ankring.

6. R
    Bannad · 3 605 inlägg
    Med ankring så kommer inte L-stöden att röra sig
    L-stöden brukar fästas tillsammans i skarvarna med ett rostfritt järn och bultar , i skarven finns det ett mellanrum som ett armeringsjärn som bockats till en krok kan fästas och i andra ändan en stagplatta
    där järnet träs igenom plattan och viks 90 grader , dessa plattor används för stagning av EL-stolpar
    och dom ramlar inte
    Det finns flera sorter , plast ,plåt , betong , rekommenderar betong
    se bilder
    Mer info om du behöver det

• Laddar…
  7. T
    Medlem · vg · 86 inlägg

tapaza

Medlem
    Jättesnällt, tack! Har lite svårt och se hur skarvarna ser ut men det löser väl sig när man ser dom IRL. Har du någon aning var man kan få tag dom i betong? Google ledde mig till Sundsvall, bor i GBG så ngt på västkusten hade varit toppen.

Edit: det går inte att fästa armeringsjärnet i bärkroken som l-stödet lyfts ned med?

8. R
    Bannad · 3 605 inlägg
    Alla El-grossister har dom stagplattorna , det med att fästa järnet i någon lyftögla går bra , bara så öglan ligger under marknivå , marken kommer att sjunka några år , så stagjärnet kan komma upp i himlen
    Sammanfogningen på L-stöden är lätt , bara att skruva ihop när dom monteras
    Du ska ha ca 20 cm kross bakom stöden mot återfyllningen för att inte tjälen ska spränga utåt ,
    en del säger matta , men jag säger en platon mellan fyllning och kross uppifrån och ner samt ut på L:et
    Då kan inget dagvatten komma mot stöden , det blir snustorrt där , allt liiite vatten kommer att gå förbi ner i mark

9. T
    Medlem · vg · 86 inlägg

tapaza

Medlem
    Ok, jag tänkte att platon mattan skulle ligga närmast stöden, men det är bättre alltså och ha makadam närmast?

10. R
    Bannad · 3 605 inlägg
    Det ska vara en dränering närmast stöden och vad är då bäst ? att ha en barriär mot fukt och vatten eller en duk som släpper igenom allt även jord och gräsrötter
    När stöden är på plats , sätter du ner platon och har skivor på utsidan mot jorden , fyller med kross mellan stöd och platon och jord på utsidan , sen dra du upp skivorna eftersom du fyller , då blir det bra med återfyllningen .
    Trampa gärna ner jorden på var 5 - 10 cm så sjunker det inte så mycket
    Det med ankring har du fått info om , det blir stora tryck på överdelen som gör att stöden fäller

11. T
    Medlem · vg · 86 inlägg

tapaza

Medlem
    Ok, tack. Och kallasfalt direkt på L-stöden, overkill/dåligt?

12. R
    Bannad · 3 605 inlägg
    Behövs ingen asfalt på stöden , det är vibbrerad betong och så gott som vattentäta , har inte haft på det själv eller sett någon annan göra det
    Kross och platon håller vätan borta , den fukt som kan bli kondenserar på platonsidan och rinner mot botten , det blir inga stora mängder

13. T
    Medlem · vg · 86 inlägg

tapaza

Medlem
    Stort tack för hjälpen! Blir beställning på L-stöd imorgon, grävning fortgår.

14. T
    Medlem · vg · 86 inlägg

tapaza

Medlem
    Nj börjar det ta fart här. Översta lagret ska vara grus med gatusten. Hade ni återfyllt med befintlig Göteborgs-lera eller investerat i att bara använda makadam?

15. R
    Bannad · 3 605 inlägg
    Snyggt med strävorna , det kommer att hålla i alla väder tillsammans med L-delen
    Längst ner på stöden lämpligt att lägga ett lager kross med en duk över som följer med upp bakom uppåtgående med kross mellan duk och stöd , sen bara återfylla med vad du har

Edit se bara till att det blir stumt underlag för det sista , om du fyller upp med lera så kommer det att sjunka ,
    då grävmassor innehåller mycket luft , kan ta lång tid för att sjunka till stopp
    Ett ordspråk :: sten sjunker inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.