Byggahus.se

Lös trumma i Toppmatad Whirlpool

1. V
    Medlem · 5 inlägg
    Hjälp jag tror trumman i min toppmatade tvättmaskin lossnat!

Efter många om och men så kom äntligen farmors knappt använda tvättmaskin på plats här hemma och jag körde första tvätten idag. När jag öppnade tvättmaskinen var handdukarna droppande blöta. Jag testade en gång med bara centrifugering och insåg att trumman står helt still. Efter lite googlande så undrar jag om det kan vara drivremmen som lossnat. Vad tror ni?

Att anlita någon som kan titta på det har jag tyvärr helt enkelt inte råd med i dessa tider. Så tror ni det är något jag kan lösa själv?Hittar inga instruktioner alls på nätet för att göra detta på en toppmatad maskin dock
    Tacksam för all hjälp och tips!

2. Z
    Medlem · 168 inlägg
    rem

3. electroluxaren
    Medlem · 7 937 inlägg
    ja rem

4. V
    Medlem · 5 inlägg
    Okej men är det någon som vet om det går att lösa själv?

5. S
    Medlem · 5 940 inlägg
    Det beror helt på hur händig du är.........Kan du hantera lite verktyg och vet hur man demonterar och återmonterar saker och ting så kan man säkert få dit en ny rem. Lite elkunskap är bra också.

• Laddar…
  6. electroluxaren
    Medlem · 7 937 inlägg
    kolla först undertill om remmen finns kvar
    är den hel kräng tillbaka den
    svårt att se vilken modell du har men de flesta har remmen på höger sida framifrån sett
    plåten sitter med torx20 skruvar en i framkant längst ned och resten på baksidan, ev kan skruvarna för transportsäkringen vara kvar och då funkar en vanlig spårskruvmejsel.

är remmen trasig beställ ny mha servicenumret på insidan av sil luckan eller beteckningarna på remmen.

lägg på remmen först runt det lilla remhjulet på motorn och därefter det stora.
    inga verktyg för detta utan bara starka tummar ( kan göra ont)

• Laddar…
  7. V
    Medlem · 5 inlägg
    Monterat isär och lagat symaskiner, DvDer, Datorer, Diskmaskin så händigheten bör ej vara ett problem.

8. V
    Medlem · 5 inlägg
    Tusentack! Det är undertill jag ska ge mig på den alltså- tur att de sa det för jag hade tippat baktill. Transportskruvatna hade de missat så troligen det som orsakat problemet. Håller tummarna att det bara är remmen. Jättetack för beskrivning! Jag ska ge mig på det imorgon. Om tummarna inte räcker till så lånar jag nån annans

9. V
    Medlem · 5 inlägg
    Det är modell AWE 2315/1

AA 800