Byggahus.se

Lös nolla

1. M
    Medlem · Karlstad · 41 inlägg

Marvil

Medlem
    Skulle bryta bort en panelbräda vid den gamla undercentralen i uthuset. Tror att nollkabeln åkte ur då. Vill inte sätta fast den på fel ställe men orkar inte ringa en elektriker för att denne skall åka ett par mil för att skruva fast den på rätt ställe. Misstänker att den ska sitta på den lösa skruven till höger om faskabeln på säkringen. Men hellre vara säker och göra rätt än att bränna ner uthuset, det brinner nog rätt bra. Någon som kan tänka sig att hjälpa mig?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bingo är rätt , bryt strömmen och känn på skruven tror den är lös , om inte sätt den där ändå
    när du är där och skruvar , efterdra alla du ser

3. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Helt säkert kan man inte vara men det är troligt. Bryt spänningen och mät att den verkligen är bruten innan du börjar pilla.
    Passa på att efter dra övriga skruvar när du ändå håller på

Hoppsan 2a på den

• Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · 42 203 inlägg
    Men varför är det en svart på nollskenan, eller kanske en blå till fasskenan ...?

En aning försiktighet tycker jag är på sin plats. Det saknas bild som visar lite mer så man säkert kan se vad slags skenor det rör sig om.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    I gamla tider var nollan svart och den som ses är av äldre art , men den som är lös kommer från den tillsammans med svart på säkringen
    I riktig äldre anläggning skruvade dom in blå som fas och svart nolla , så det gäller att se upp i riktigt gamla centraler och installationer , t.o.m. röd som tändtråd och jord

6. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 617 inlägg

GK100

Medlem
    Se nu bara till att inte lägga mer än en nolla per skruv. :)
    På jordskenesidan ser det ju bra ut då.

• Laddar…
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Skit i det , gammal central brukar ha för lite av noll och jordskruvar , bara se till att dom sitter fast ordentligt , annars skaffa gafflar , här finns en anslutning ledig

• Laddar…
  8. M

Marvil

Medlem
    Tack!
    Jag lägger in fler bilder så ni ser bättre. Är som tidigare sagts en gammal central med gammal tillhörande 3 fashandske i metall. Den används dock inte och strömmen bröt jag i huvudcentralen innan jag började bryta bort panelen, just in case.

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Plocka bort 3 fasen direkt , den kommer från början av förra århundradet

10. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Vill du veta säkert får du lista ut var kabeln till vänster används till, om det ska vara 230 eller 400 V. Den mittersta säkringen upp ser ut att vara ledning, men det ser ju inte ut som om den blå har lossnat därifrån.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    sannolikt är det noll , är kort och böjd mot noll

12. M

Marvil

Medlem
    Den blå går till ett eluttag och en ljusarmatur således 230.

• Laddar…
  13. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Ja, är du ändå där och rotar så bör du ta bort den där handsken direkt. Oavsett hempul så gör du definitivt anläggningen säkrare.

14. E
    Allvetare · västra götaland · 266 inlägg

eal

Allvetare
    Den modellen av "dödshandske" var cool. Jag hade givetvis tagit bort den, men förmodligen lagt den i lådan med museiföremål istället för att förstöra den som normalt.

Finns det någon motsvarande pluggning av vapen när det gäller elkontakter? Så man kan ha dem på väggen i utsmyckningssyfte.

/Andreas

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är väl bara att hänga upp , inga regler för det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.