Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Lös klinker i duschhörnan

1. L
    Medlem · 4 inlägg

Lund1968

Medlem
    Hej
    Vi köpte en stuga för ett par år sedan och badrummet renoverades av den gamla ägaren 2014. Han var väldigt tydlig med att han hade gjort det mesta själv så det finns inget kvalitetsintyg.

Jag märkade för ett år sedan att en av kakelplattorna på golvet i duschhörnan "boomar" och sitter lite löst.
    Jag hade en byggfirma på besök som kollade på eländet. Han hade inga problem att ta uppdraget och riva golvet. Han var dock lite orolig det kunde vara fuktskada under plattan och det blir ett större jobb. Han rekommenderade att vi skulle få den gamla ägaren att betala.
    För att göra en lång historia kort, så valde vi att inte göra så.
    Vi gjorde en fuktmätning i badrummet, väggarna och krypgrunden ( utfört av en besiktningsfirma) och hittade inga tecken på fuktskada. Tätskiktet är med stor sannolikhet oskadat.
    Enligt den gamla ägaren är tätskiktet "rollat". Det blir då svårt att ta bort klinkern, reparera tätskiktet och sätta dit en ny platta.
    En tanke jag har är att ha en duschkabin där. Då blir det inte mycket vattenbelastning på golvet.
    Är jag ute och cyklar?
    Duschhörna i badrummet är ganska "liten". Kan man riva golvet bara i duscharean och lägga nytt golv eller måst man riva golvet i hela badrummet.

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 850 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Duschkabin är bra när man vill minska risken för vattenskada.

Det går inte att laga rollade tätskikt utan det är totalrenovering som gäller och numera (tror även 2014) är det bara tillåtet med rollade tätskikt på betong, lecasten och liknande konstruktioner som inte rör sig.

3. L
    Medlem · 4 inlägg

Lund1968

Medlem
    Tack för att du tog dig tiden att svara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.