Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Löpande hjälp vid köksrenovering!

1. M
    Medlem · stockholm · 2 023 inlägg

magnu

Medlem
    Lim

Annars om du kan ta loss skåpet så kan du borra genom båda sidorna och skruva rakt igenom skåpet.

Om du inte vill ta bort skåpet, så får du borra hål från skåpet bredvid.

Det finns små borr som passar i en bitshållare. Sedan får du borra/skruva med en lång bitshållare.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

2. O
    Medlem · 140 inlägg
    Hej!

Nu har bänkskivan kommit till oss, stort hål i emballaget från transportören där diskhon sitter men som tur är finns inga skador på skivan så nu är vi snart redo att börja kakla!

Kaklet är rektangulärt 10x20 med fasade kanter.

Frågor:
    Bör man skära alla kakelplattor i ändarna? Annars kommer ju varannan vara fasad och varannan inte vara det? Vi ska sätta dom omlott eller vad det nu kallas. 1,5 m högt ca ska det sättas så det blir ju några kakelplattor. Hur gör man i vanliga fall med plattor som har fasade kanter?

Hur kritiskt är det att inte köra hela väggen på samma gång? Jag är osäker p om jag klarar av hela ytan på en dag (6m2) Tänkte att jag kunde ha halva som mål och sen se hur det fortlöper. om jag är noga med att inte få puts ovanför sista raden borde det inte vara något problem eller?

Nedan visar väggen framifrån. Jag tänker att jag ska anpassa kaklet så det blir bra passning mellan väggen och väggskåpet (den kortare pilen) isället för den långa pilen som är hela vägen in i hörnet. I nedre hörnet under skåpet ska kaffebryggare osv stå så det kommer inte synas så mycket men sidan av högskåpet som är en lägre sträcka kommer synas mycket mer så där måste det ju bli snyggare att få till en bättre passning så sista bitarna blir någorlunda jämnstor? Min rädlsa är att jag börja kakla och utgår från hela väggens bredd men sen när jag kommer upp till väggskåpet så blir det passbitar på nån cm bara tex.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-6-29_8-24-56.png

3. O
    Medlem · 140 inlägg
    Lite bilder på kaklet som nu är uppe.

det blev som en hinna på några ställen som jag antar är fig som inte tvättats bort ordentligt men där ska jag testa med ättika och kakelrengöring efter att ha läst lite om det här. Inget som syns direkt dok men störigt när jag vet att det finns där..
    Taket är snett visade det sig så vi måste lösa en list som snedsågas för att dölja det på nåt bra sätt. Har ni några idéer där??

4. O
    Medlem · 140 inlägg
    Hej,
    Är det någon som har tips på hur vi enklast/snyggast löser det faktum att taket är lite snett?

Det skiljer ca 1,5 cm på en sträcka av 3 meter typ. Sista kakelraden blir 4cm i ena hörnet och 2,5 i andra och det syns. En list som snedsågas är det vi kommit på hittills men den behöver ju vara ganska bred för att det inte ska synas att den blir smalare då så inte särskilt vackert..

Ska vi ta ner en rad kakel och göra nåt annat eller vilka alternativ finns där? Vi kan inte vara de första i ett hus som har satt sig sig?
    //Oskar

• Laddar…
  5. M
    Medlem · stockholm · 2 023 inlägg

magnu

Medlem
    Gör något annorlunda upp mot taket. Större / andra plattor. Vrid befintligt kakel 90 grader.

6. J
    Medlem · 169 inlägg
    Tror inte en snedsågad list gör så att taket upplevs mindre snett, snarare tvärtom. En vanlig, osågad, list kommer nog dölja vinkeln desto mer!

• Laddar…
  7. O
    Medlem · 140 inlägg
    Tack för svar!

Vi funderade på stående plattor med men det ser konstigt ut tyckte vi. Det skulle dock göra att det sneda inte syntes så mycket.

Vi har list hemma så vi får väl prova oss fram lite med den. Kanske kan trolla några mm med fogen också så hjälper man till sista lilla raden att se rakare ut.

8. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 637 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Kanske ta halva vinkeln med listen och halva mot kaklet? Inte säker, men det kanske trollar bort lite i alla fall...

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.