1 221 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Lönt med bergvärme?
Jag har köpt hus och tänker slänga ut min olje/el-kombipanna, både för min och miljöns skull. Min fråga är: lönar det sig med bergvärme?
Huset: 85 kvm boyta + 95 kvm uppvärmd källare.
Vattenburet system.
Energiåtgång: ca 20 000 kWh.
Funderar också så här: Om jag investerar i bergvärme, så ökar det ju också värdet på huset utöver den sparade energin. Tänker jag fel?
Huset: 85 kvm boyta + 95 kvm uppvärmd källare.
Vattenburet system.
Energiåtgång: ca 20 000 kWh.
Funderar också så här: Om jag investerar i bergvärme, så ökar det ju också värdet på huset utöver den sparade energin. Tänker jag fel?
Du tänker rätt.
Du kan räkna även så här:
Vad är räntekostnad+amortering för din investering varje år?
Vad spar din investering varje år?
Hur länge gör den det? Det är stor skillnad mellan olika värmepumptekniker. Ju fler rörliga delar och elektronik som ingår desta kortare livslängd (i allmänhet). Bergvärme brukar hålla längst, frånluftvärmepumparna ligger dåligt till i livslängd.
Sist men inte minst, se även till det estetiska. En luft/vatten-värmepump eller luft/luft-värmepump har en ganska så skrymmande utedel som det droppar vatten om året runt då den går.
Du kan räkna även så här:
Vad är räntekostnad+amortering för din investering varje år?
Vad spar din investering varje år?
Hur länge gör den det? Det är stor skillnad mellan olika värmepumptekniker. Ju fler rörliga delar och elektronik som ingår desta kortare livslängd (i allmänhet). Bergvärme brukar hålla längst, frånluftvärmepumparna ligger dåligt till i livslängd.
Sist men inte minst, se även till det estetiska. En luft/vatten-värmepump eller luft/luft-värmepump har en ganska så skrymmande utedel som det droppar vatten om året runt då den går.