2 696 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Lönsamt med paneler i nordost?
Hej,
Vi är i starten att börja kolla upp och beställa installation av solpaneler på vårt tak i SV riktning. Taket är inte så stort med ca 40 kvm, så när jag pratade med en säljare ville jag försöka maxa utnyttjandet och frågade då hur pass det går att även lägga paneler i NO riktning.
Säljaren sa givetvis att det går och skulle räkna fram förslag på båda varianterna.
Men jag har svårt att avgöra ifall det är lönsamt med paneler i NO riktning?
Båda riktningarna av taket är nästintill skuggfria, så vi skulle ju få några timmars sol under morgon/tidigt eftermiddag.
Vi är i starten att börja kolla upp och beställa installation av solpaneler på vårt tak i SV riktning. Taket är inte så stort med ca 40 kvm, så när jag pratade med en säljare ville jag försöka maxa utnyttjandet och frågade då hur pass det går att även lägga paneler i NO riktning.
Säljaren sa givetvis att det går och skulle räkna fram förslag på båda varianterna.
Men jag har svårt att avgöra ifall det är lönsamt med paneler i NO riktning?
Båda riktningarna av taket är nästintill skuggfria, så vi skulle ju få några timmars sol under morgon/tidigt eftermiddag.
Jo enl solkartan ligger NO taket på "Lovande", så helt dåligt är det ju inte. Men om lovande är samma sak som att det är värt det är ju svårare att avgöra
Taket har 22 graders vinkel. Hittade en tabell som sa att 22 grader i NO riktning ger ca 61% av panelernas effekt. Det låter ju inte som en jätteminskning jämfört med SV där motsvarande är ca 85%
Men är det så "enkelt" att då tänka om man tex installerar 5kW i NO så bör jag få ut ca 3kWh under ett år?
Taket har 22 graders vinkel. Hittade en tabell som sa att 22 grader i NO riktning ger ca 61% av panelernas effekt. Det låter ju inte som en jätteminskning jämfört med SV där motsvarande är ca 85%
Men är det så "enkelt" att då tänka om man tex installerar 5kW i NO så bör jag få ut ca 3kWh under ett år?
”Värt det” har så många ingående parametrar så det är bara du som kan svara på det. Tex ska du investera eller sätta pengar på börsen eller betala lån etc.O osmat skrev:Jo enl solkartan ligger NO taket på "Lovande", så helt dåligt är det ju inte. Men om lovande är samma sak som att det är värt det är ju svårare att avgöra
Med det sagt så har jag beställt så många paneler jag bara kan få in
osmat,
Har du paneler åt sydväst och vinkel 22 grader så blir det som du säger ca 85 % kWhskörd jämfört optimal riktade paneler rakt åt söder med vinkel 35 grader.
Så paneler mot nordost på takvinkel 22 grader kan nog ge ca 60 - 65 % jämfört optimalt riktade paneler med optimal vinkel.
Du anger ort Stockholm, då får du från 5 kWp paneler på ditt sydvästtak ca 0,85 x 5000 = 4250 kWh/år.
Från nordvästtaket då ca 0,60 x 5000 = 3000 kWh/år.
Har du paneler åt sydväst och vinkel 22 grader så blir det som du säger ca 85 % kWhskörd jämfört optimal riktade paneler rakt åt söder med vinkel 35 grader.
Så paneler mot nordost på takvinkel 22 grader kan nog ge ca 60 - 65 % jämfört optimalt riktade paneler med optimal vinkel.
Du anger ort Stockholm, då får du från 5 kWp paneler på ditt sydvästtak ca 0,85 x 5000 = 4250 kWh/år.
Från nordvästtaket då ca 0,60 x 5000 = 3000 kWh/år.
Liknande trådar
-
Måla ljudabsorbentpaneler?
Färg, Måla & Tapetsera -
Köpa eller leasa solpaneler, kortsiktigt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solpaneler på historiskt tingshus måste bort
Artikelkommentarer -
Dra nätverkskabel från 5g router till växelriktare för solpaneler
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Fasadpaneler, dimensioner?
Fasad