5 800 läst · 13 svar
6k läst
13 svar
Lönsamt bygga garage av stockar från gammalt stockhus?
Hej,
vi håller på att riva ett stort gammalt trähus byggt med stockar som stomme.
Jag undrar nu om vi kan ta vara på dessa stockar och bygga ett garage av dem?
Skulle detta bli en lönsam historia? Eller kan det rent av tänkas att det
är ett dyrare alternativ än att bygga "vanligt" och köpa nytt material?
Hur stor del av priset för ett garage kan man tänka att utgörs av stommen? Jag
skulle gärna ha ett stort garage med rum för två bilar och något slags arbetsrum.
Stockstugan är ca 100 km från platsen där vi vill bygga garaget, så det bör väl
också poängteras att det behövs transport. Vi kommer i och för sig att ordna transport
i vilket fall som helst för huset står på en en grund av fina kilade stenar
som min fars morfar huggit själv.
vi håller på att riva ett stort gammalt trähus byggt med stockar som stomme.
Jag undrar nu om vi kan ta vara på dessa stockar och bygga ett garage av dem?
Skulle detta bli en lönsam historia? Eller kan det rent av tänkas att det
är ett dyrare alternativ än att bygga "vanligt" och köpa nytt material?
Hur stor del av priset för ett garage kan man tänka att utgörs av stommen? Jag
skulle gärna ha ett stort garage med rum för två bilar och något slags arbetsrum.
Stockstugan är ca 100 km från platsen där vi vill bygga garaget, så det bör väl
också poängteras att det behövs transport. Vi kommer i och för sig att ordna transport
i vilket fall som helst för huset står på en en grund av fina kilade stenar
som min fars morfar huggit själv.
Stockhus är ett helvete och till alla stockhusfascister vill jag medela att ni inte kan anses som fullt friska männskior.
Om du nu tänker genomföra detta projekt så har jag några varningens ord:
- Försök inte ens med att göran nya hörn, det är ett helvete att få bra och tar jävligt länge.
- Ändra så lite som möjligt på stommen, bygg igen oönskade fönster och liknade men inget mer.
- Märk stockarna jäääävligt noga före ni plockar ner det.
- Om du tänkte bräbeslå fasade så är väggarna allt annat än raka och behöver riktas.
Personligen anser jag att alla stockhus,nya som gammla, borde flisas eller användas som massaved.
Om du nu tänker genomföra detta projekt så har jag några varningens ord:
- Försök inte ens med att göran nya hörn, det är ett helvete att få bra och tar jävligt länge.
- Ändra så lite som möjligt på stommen, bygg igen oönskade fönster och liknade men inget mer.
- Märk stockarna jäääävligt noga före ni plockar ner det.
- Om du tänkte bräbeslå fasade så är väggarna allt annat än raka och behöver riktas.
Personligen anser jag att alla stockhus,nya som gammla, borde flisas eller användas som massaved.
Tack för svaret.
Kanske själva stommen i ett bygge inte utgör så stor del av kostnaden att det skulle löna sig.
Kanske själva stommen i ett bygge inte utgör så stor del av kostnaden att det skulle löna sig.
Okej, jag är tacksam för era svar.
Kanske använder stockarna att lägga under en terass i trädgården istället eller nåt.
Kanske använder stockarna att lägga under en terass i trädgården istället eller nåt.
Själv är jag ägare till sex st timmerhus av varierande storlek, det äldsta från 1600-talet och har ingen förståelse för diseelturbo´s syn på den sortens hus, bättre finns inte. Hur många hus av modern sort överlever så länge???
Sen att göra garage är tycker jag mest en fråga om det passar in i miljön, en tegelvilla med timmergarage - nej inte bra.
Är huset väl nermärkt så är det normalt inga problem att sätta upp det igen, inte heller att knuta om om så skulle behövas.
Sen att göra garage är tycker jag mest en fråga om det passar in i miljön, en tegelvilla med timmergarage - nej inte bra.
Är huset väl nermärkt så är det normalt inga problem att sätta upp det igen, inte heller att knuta om om så skulle behövas.
Att knuta om är ett helvete om det är en låsklack i knutarna. Att få stockarna att stämma bra om man knutar om är ett ännu värre helvete.
Varför skulle man knuta om, har man ett timmerhuset så är det väl inget man gör med jämna mellanrum? Eller är det själva flytten av timmerhus som du har någonting emot? För de flesta timmerhus står där de står, jag lovar.
Förresten, försök dra ner på svordomarna lite, är du snäll.
Förresten, försök dra ner på svordomarna lite, är du snäll.
Hade tänkt lägga brädbeslåning ovanpå sedan, på likadant sätt som vår trävilla.Nusnäs skrev:Själv är jag ägare till sex st timmerhus av varierande storlek, det äldsta från 1600-talet och har ingen förståelse för diseelturbo´s syn på den sortens hus, bättre finns inte. Hur många hus av modern sort överlever så länge???
Nusnäs ansåg att knuta om är lätt men jag vet av egen erfarenhet att det är ett rent helvete att göra detta.jon_h skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Riva garage för att bygga nytt - eller bygga ut?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga gjutform eller färdiga kantelement till garagegrund?
Grund & Markarbeten -
Ansökan till länsstyrelsen om att bygga garage närmre än 12 m från väg
Bygglov -
Bygga garage till min robotgräsklippare!
Robotgräsklippare -
Vågar man bygga grunden på ett attefallsgarage innan ett startbesked?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus