Hej allihop!
Vi bor i ett radhus från -84 som vi håller på att totalrenovera. I veckan fick vi ett erbjudande om att ansluta huset till fibernät, detta till ett reducerat kampanjpris på ca 10tkr inklusive allt från projektering till utrustning (ord. pris ~17tkr). Kommer därefter till en serviceavgift om 70kr/månad.
Idag har huset en coaxial anslutning till Tele2 (gamla ComHem). Vi har tänkt att värdera om huset när vi är klara med allt 2025 och tänker även att vi nog kommer att börja leta nytt om en 5-årsperiod eller så.
Min fråga är helt enkelt om ni andra anser att det är en bra investering att hoppa på fibertåget om det redan finns coax, rent värdemässigt?
Vi klarar oss i övrigt bra på hastigheten vi får från Tele2. Hade dock fått fler alterntiv med fiber, vilket hade varit najs.
Ha det!
Vi bor i ett radhus från -84 som vi håller på att totalrenovera. I veckan fick vi ett erbjudande om att ansluta huset till fibernät, detta till ett reducerat kampanjpris på ca 10tkr inklusive allt från projektering till utrustning (ord. pris ~17tkr). Kommer därefter till en serviceavgift om 70kr/månad.
Idag har huset en coaxial anslutning till Tele2 (gamla ComHem). Vi har tänkt att värdera om huset när vi är klara med allt 2025 och tänker även att vi nog kommer att börja leta nytt om en 5-årsperiod eller så.
Min fråga är helt enkelt om ni andra anser att det är en bra investering att hoppa på fibertåget om det redan finns coax, rent värdemässigt?
Vi klarar oss i övrigt bra på hastigheten vi får från Tele2. Hade dock fått fler alterntiv med fiber, vilket hade varit najs.
Ha det!
Ställ istället frågan i hur länge coax-nätet kommer att fungera framöver - det är gammal teknik, i princip inga reservdelar att köpa på vare sig nätsidan eller på modem/terminalsidan och går det sönder så räkna inte att det kommer att kunna repareras eller utrustning byts ut i närtid - om alls över huvudtaget...
Att det fins en fast internetanslutning (dvs. inte över mobil) - idag via fiber är ett 'måste' på samma sätt som telefonuttaget var förr och har ingen värdehöjande verkan idag, men att det saknas snarare har en värdesänkande verkan för en framtida spekulant.
10 papp är humant pris för att få in fiber, har själv betalt betydligt mera för samma installation, men där var det också massor av grävjobb etc. i villaområde.
Och det är alltid _mycket_ dyrare att få in en fiberanslutning långt i efterhand (om det alls går) än när utbyggnaden ändå sker i området med grävarbeten etc. och får erbjudandet som du har fått nu.
Ta erbjudandet, kort sagt. - en framtida köpare vill säkert kunna jobba hemifrån en eller flera dagar/veckan och tänker man köra teams och motsvarande video-konferenssystem så går det inte att köra över mobilnätet stabilt hur mycket man än önskar det.
Att det fins en fast internetanslutning (dvs. inte över mobil) - idag via fiber är ett 'måste' på samma sätt som telefonuttaget var förr och har ingen värdehöjande verkan idag, men att det saknas snarare har en värdesänkande verkan för en framtida spekulant.
10 papp är humant pris för att få in fiber, har själv betalt betydligt mera för samma installation, men där var det också massor av grävjobb etc. i villaområde.
Och det är alltid _mycket_ dyrare att få in en fiberanslutning långt i efterhand (om det alls går) än när utbyggnaden ändå sker i området med grävarbeten etc. och får erbjudandet som du har fått nu.
Ta erbjudandet, kort sagt. - en framtida köpare vill säkert kunna jobba hemifrån en eller flera dagar/veckan och tänker man köra teams och motsvarande video-konferenssystem så går det inte att köra över mobilnätet stabilt hur mycket man än önskar det.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 302 inlägg
Att påstå att koaxnätet är utdöende är lite magstarkt, Tele2 har rätt många lägenheter/radhus anslutna. Dessutom pågår fiberutrullning istället för de gamla basnäten, så "trehål i väggen" kommer finnas kvar ett bra tag till.
Med det sagt skulle jag ändå gå på fibererbjudandet, bra pris.
Med det sagt skulle jag ändå gå på fibererbjudandet, bra pris.
Jag hade inte oroat mig över resevdelar, det blir operörens problem och dom lär även erbjuda något annat.X xxargs skrev:Ställ istället frågan i hur länge coax-nätet kommer att fungera framöver - det är gammal teknik, i princip inga reservdelar att köpa på vare sig nätsidan eller på modem/terminalsidan och går det sönder så räkna inte att det kommer att kunna repareras eller utrustning byts ut i närtid - om alls över huvudtaget...
Som nu.
10 k är ett bra pris om man bor i hus jag lika bra å ta erebjudandet med en gång.
Vi kanske skall prova att ställa den fråga igen om 5 år...[SKPG]Zamora skrev:
Är själv inom infrastrukturbranchen och vi slåss hela tiden med utrustning som är x antal år gamla och som inte fins nya att köpa (allt för ofta för att företagen gått i putten eller köps upp och får annan inriktning ganska fort) och heller ingen bakåt-kompabilitet eller ersättnings-hårdvara, och även om ersättningshårdvaran tekniskt skulle fungera så ligger problemet på mjukvara i de flesta fallen.
Lägger man på sig lager med bra-att-ha i förväg för att undvika iaf akuta kriser?X xxargs skrev:
För 10 000 SEK är det inget att fundera på. Billigt och framtidssäkert. För det priset är det t.om värt att installera utan att använda för att det finns som reserv och som pluspoäng vid framtida försäljning.G Guuran skrev:
Du kan läsa om hur det går till mer handgripligt här.
Det du bör se upp med är:
* Peka med hela handen om var i trädgården som fibern skall förläggas. Och att det görs tillräckligt djupt.
* Kräv att få ett fiberuttag där det är ur vägen, istället för någon totalintegrerad sak med fiberkontakt och switch i en stor röra.
* Undvik bolag som Open Infra och IP-only om möjligt.
Fiber är bättre än Coax och troligen mer framtidssäker.
Tele2 kommer att hålla liv i sitt nät i många år till, sen gissar jag att vi kör allt via mobilnätet och typ 6-7G
Jag tycker du skall kolla på månadspriset istället för anslutningen, jag betalar ~200 i månaden för TV, Bredband 500/50 hos Tele2
Mitt fiber alternativ kostar 600-700:-
Så då är valet enkelt, och Tele2 fungerar bra. 500/50 är mer än tillräckligt
Tele2 kommer att hålla liv i sitt nät i många år till, sen gissar jag att vi kör allt via mobilnätet och typ 6-7G
Jag tycker du skall kolla på månadspriset istället för anslutningen, jag betalar ~200 i månaden för TV, Bredband 500/50 hos Tele2
Mitt fiber alternativ kostar 600-700:-
Så då är valet enkelt, och Tele2 fungerar bra. 500/50 är mer än tillräckligt
Den däringa serviceavgiften, är den for rest of life eller vad? Vi betalar ingen sådan för vårt fiber vad jag vet...G Guuran skrev:Hej allihop!
Ha det!
Fiber är mer driftsäker, du kan få mycket bättre hastighet än coax. Sen kommer de säkert avveckla coax helt i framtiden så kör på! Sålänge det inte är iponly eller vad de heter nuförtidenG Guuran skrev:Hej allihop!
Ha det!
Det är nog inte till installatören utan till fibernätsägaren.J JanneMo skrev:
Fibernätsägaren tar typ alltid ut en månadsavgift för driften av själva fibernätet.
Denna avgift kan antingen tas ut direkt från slutkund (som i TS fall) eller så tas den ut från ISPn som i sin tur tar ut den från slutkunden.
Blev tvungen att titta hur gammal den här tråden var, fick uppfattningen att den var 10 år gammal.
Kopparnätet är en gammal dinosaurie och håller på att läggas ner.
Tele2 försöker tvinga TV/Data abonnenter att gå över till fiber helt enkelt genom att minimera utbudet på TV modem och routrar.
Vet med egen erfarenhet var ett h-vete att diskutera med Tele2 för en äldre persons räkning som inte ville ändra något.
Telia gör ingen hemlighet av att kopparnäten läggs ner.
Att tro något annat är som att begära att Windows ska vara bakåt kompatibel till en gammal 286 dator.
Om du har ett erbjudande om fiberanslutning för 10k ta det.
Kopparnätet är en gammal dinosaurie och håller på att läggas ner.
Tele2 försöker tvinga TV/Data abonnenter att gå över till fiber helt enkelt genom att minimera utbudet på TV modem och routrar.
Vet med egen erfarenhet var ett h-vete att diskutera med Tele2 för en äldre persons räkning som inte ville ändra något.
Telia gör ingen hemlighet av att kopparnäten läggs ner.
Att tro något annat är som att begära att Windows ska vara bakåt kompatibel till en gammal 286 dator.
Om du har ett erbjudande om fiberanslutning för 10k ta det.