Byggahus.se

Lönsamt att bli egen ?

1. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 846 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Ja går i planerna att gå från anställd till egen, men är de lönsamt i mitt fall?
    I dagsläget har ja 35 k i månadslön, 5 v sem, firmabil med fria resor tur/retur arbete

Min tanke är att starta firma, och hyra ut mig själv till arbetsgivare, kommer att ha fullt debiterbar tid, dvs 40h/v, inga material kostnader eller övriga kostnader.
    Kommer att kunna debitera mellan 525-550kr/h

Mina egna kostnader är lön, bil, diesel, försäkringar, telefon, arb kläder, revisor,
    Vad missar ja här ?
    Räknar ja på 160h/m x 550 = 88000
    Lönekostnad för att få ut ca 30 k efter skatt? 50?60? Kommer kunna ta ut 5 traktamenten i veckan.

Lönsamt o starta eget i mitt fall?

2. j.f.s
    Elektroniktokig · Dalarna · 581 inlägg

j.f.s

Elektroniktokig
    Utan att vara egen så anser jag att du har glömt tjänstepensionsavsättning som kostnad.

3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 895 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Absolut att det kan bli lönsamt!
    Det är många som lämnar anställningar i de lite udda branscherna, och som besitter spetskompetens,
    och sedan säljer sin kunskap till övrigt näringsliv med bra förtjänst.

Men viktigt att inte glömma!
    När det går lite knackigt drar man in på utgifterna där det går.
    Och vad man inte behöver för stunden är pensionen.
    Så många egenföretagare slarvar med att betala in till sin tjänstepension, och det kan komma mycket surt efter :(

Något man inte riskerar i ett företag med bra avtal, i linje med vad arbetsmarknadens parter kommit överens om.

4. Mikael_L
    Medlem · 42 193 inlägg
    Verkar rätt uppenbart lönsamt, om du verkligen fixar att debitera 40h/vecka och 525:-/timme.
    Jag antar att du menar 525 + moms (eller omvänd byggmoms).

För att få ut 30' efter skatt,skatt, dvs rent i handen behöver du ett täckningsbidrag för detta på ca 60'. Dvs om du har intäkter på 88' så blir det 28' kvar för övriga utgifter förutom lönekostnaden.
    Men detta gäller ju precis bara en enda månad, du har ju också drygt en oavlönad månad iom semester och lite ledigt vid jul, påsk och klämdagar osv.
    Så där ryker det ca 12-15% till. Men det är nog ändå kvar ca 18' eller något sådant för att täcka övrigt.

I övrigt kan du väl lämpligtvis kasta in en tusenlapp eller så i månaden till någon pensionsförsäkring eller likn.

5. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    En tusenlapp räcker inte långt!

På den gamla goda tiden låg pensionsavsättningarna i högre lönelägen på ca 30%
    • Arbetsgivaren sätter av 4,5 procent av bruttolönen upp till 7,5 inkomstbasbelopp (2012 motsvarar det en bruttolön på 34 125 kronor i månaden).

• Bruttolönen utöver 7,5 inkomstbasbelopp ger en avsättning på 30 procent av lönen.

http://s.saljarnas.se/Saljaren/Arkiv/Artikelarkiv/2012/Nummer-6/Bli-inte-blast-pa-tjanstepensionen/

Jag vet, detta är inte viktigt nu, när man har en affärsidé och bara vill jobba, men sedan...

• Laddar…
  6. SysterNett
    Husägare · Stockholm · 563 inlägg

SysterNett

Husägare
    Det låter som en låg timdebitering. Inom vilket område gäller det? Du räknar ned full beläggning, är det då en spetskompetens borde du kunna ta mer.

Du har även icke debiterbar tid (bokföring, admin, sälj, projektplanering, tandläkaren osv) varje månad samt riskerar sjukdom. Så 100 % debiterbar tid kommer du aldrig upp i.

• Laddar…
  7. Mikael_L
    Medlem · 42 193 inlägg
    Det där är väl hela pensionsavsättningen?
    Dvs även det som man redan betalar in med egenavgifterna, när man skattar sitt löneuttag. Heter arbetsgivaravgifter för anställda.

8. 13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 846 inlägg

13th Marine

Barbar
    Var på ett föredrag om att starta eget som konsult inom ingenjörsyrket.

Vill dra till minnes att föreläsaren räknade ut att man var tvungen att debitera 1000kr/h för att kunna få en lön på 50kkr (tror det var innan skatt), då täckte det upp för pension och regniga dagar.

9. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Nix, det är endast de "privata" kostnaderna för tjänstepension, dvs ej den statliga pensionen.

Arbetsgivaravgifterna, som betalas in till Skatteverket är 31,42% nu.
    "Den svenska socialförsäkringen finansieras främst av socialavgifter. Med socialavgifter menas bland annat arbetsgivaravgifter som du som arbetsgivare betalar för dina anställda eller andra arbetstagare som fått ersättning för arbete i Sverige. Full arbetsgivaravgift är 31,42 procent av den bruttolön och förmånsvärden du betalar ut."

10. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg
    Sjukdom, personskador som medför bortfall av inkomst, karens skiljer sig mycket om man är egen eller anställd.

Har du maskiner som krånglar jobbar man med förlust, skruva och ingen inkomst.

Reklamerade projekt, förlust det med....

11. B
    Medlem · Uppsala län · 230 inlägg

Blazermannen

Medlem
    • Laddar…
  12. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 727 inlägg

MagHam

Husägare
    Som f d egen både med och utan anställda så:
    - Finns väl ingen branch där man har 100% beläggning året runt? Det är en utopi.
    - Pensionsavsättningar har redan andra nämnt
    - Sjukdom, strul med bilar, maskiner, kunder som inte håller avtal, administration, redovisningar... MYCKET runtomkring som tar tid och kan strula och det är bara du som drabbas och ska fixa det.

Lägg in realistiska runtomkringkostnader och räkna med 75% beläggning i din kalkyl så blir det ingen glädjekalkyl.

13. T
    Husägare · Stockholm · 623 inlägg

TreeView

Husägare
    Nej, det där är enligt ITP 1, och är normalt för anställningar med kollektivavtal. Det ligger alltså utanför den statliga pensionen.

14. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 157 inlägg
    Jag kan ju delge mina egna erfarenheter... Jag jobbar inom IT och bolaget jag jobbade för skulle stänga ner men jag hade erbjudande om nytt jobb men valde att satsa på egen firma. Jag hade bra kontakter och bra beläggning och eftersökt kompetens.
    Jag hade kostat mellan 1000-1200 kr/h tidigare och räknade med att få 1000 kr och vara belagd minst 30 timmar i veckan.

Efter många om och men fick jag små inhopp lite här och var som jag fick 750 kr/h för och det höll mig knappt flytande. Jag fick sen ett längre uppdrag men då måste jag gå in via en "konsultmäklare" som tog nästan 30% av timpengen.

Jag fick några korta uppdrag med bra betalt och då jobbade jag som en tok (minst 80 timmars veckor) och tyckte att jag badade i pengar men sen var det stiltje igen och blev knapert.
    Generellt sett får man ju behålla väldigt lite av timpengen, räkna med att du har 40% i handen när allt är betalt (inklusive en vettig pension, glöm inte det!).

Jag hatade verkligen det med att det var så upp och ner och nu med familj, bolån, etc. skulle jag aldrig lämna tryggheten med fast anställning!

• Laddar…
  15. S
    Husägare · 473 inlägg

Snål-Jocke

Husägare
    Det är nu man önskar att någon hantverkare som måste ha servicebil vid sidan av sin vanliga bil, verktyg för alla förekommande situationer, lager och lokal för ändamålet kommer att skriva här så att denne kan få skäll för den hutlösa femhundringen som denne 2:a klassen mänska föeväntas leva på...
    :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.