Byggahus.se

Lönsamheten för solcellspaneler måste bli bättre

1. W
    Medlem Nivå 4
    Kina är ett lite speciellt exempel, men jag förstår din poäng.

Nej, individer kanske inte alltid ser hela bilden men vem har sagt att politiker gör det? Hur bra var egentligen etanolsatsningen till exempel?

Och om 5000 personer vill gå över gräsmattan kanske den helt enkelt var ett feltänk och en liten gångstig skulle ha anlagts från början. Problemet är att ofta så erkänner man inte sina feltänk och gör om utan ägnar sina resurser åt att lappa och laga till förbannelse...

• Svara
  2. N
    Medlem Nivå 14
    Det må vara att det var ett feltänk från början och att konsekvensen bara blev en stig. Men är det för feltänk från början när folk börjar dö i förtid på grund av luftföroreningar?

• Svara
  3. B
    Medlem Nivå 3
    Å vad tror du det är som driver värmepumpen?
    Eterisk energi?
    ...å var tror du elen till el-bilarna kommer ifrån?...
    För att alstra elen behövs manick som tillverkar el... å var tror du den manicken kommer ifrån?...

Gör som jag - montera en bilgenerator på en motionscykel.
    Förstår du hur mycket av din egen energi och kraft som åtgår för tillverkningen av några futtig W så kanske du också får en annan syn på el och energi som sådan...

INGEN tar med i beräkningarna av "miljövänligheten" den kostnad för miljön som det blir när produkterna som skall vara så miljövänliga tillverkas... ss dessa batterier i dina käpphästar el-bilarna, bara för att lyfta fram och exponera en lite detalj av den myriad delar som åtgår i produktionen av den miljövänliga manicken...

Ovidkommande, men omnämns heller i princip aldrig:
    - vad drev HELA New Yorks taxi flotta med för energi i slutet av 1800-talet (innan otto motorn van fäste genom Henry Fords T-ford) ?... inget nytt under solen.
    - I som så vurmar för modern teknik och bespottar gammal smutsig... betänk ovan fråga om taxibilarna... för då skall vi alltså inte ha gammal teknik, dvs el-drivet...

• Laddar…
    • Svara
  4. Real7
    Renoverare Nivå 7
    "INGEN tar med i beräkningarna av "miljövänligheten" den kostnad för miljön som det blir när produkterna som skall vara så miljövänliga tillverkas... "

Det tror jag kan vara en överdrift :). Många så kallade miljömuppar har väl fungerande hjärnor som klarar sådana resonemang.

• Svara
  5. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    @BMW fahrer.
    Du har rätt utom på den punkt som Real7 nämner. Det finns ett vedertaget sätt att mäta/uppskatta detta. Det kallas livscykelanalys, LCA.
    Problemet är väl att på senare år har varken den politiska eller ekonomiska makten (och därmed inte heller media) lyssnat på det örat.

Lättillgänglig information du kan lita på i dessa sammanhang hittar du idag enbart hos idéella medlemstyrda organisationer med integritet typ Svenska Naturskyddsföreningen, SNF.

• Svara
  6. H
    Medlem Nivå 6
    Stor skillnad. El har just den fördelen att den bland annar kan driva maskiner. Det är slöseri att använda den för uppvärmning som kan lösas med lågvärdigt värme.

• Svara
  7. GK100
    Medlem · Nivå 21
    LCA kan vara och är säkert ofta ganska osäkert som mått beroende på vem som presenterar den, svårt att få korrekt även i små systemanalyser och närmast omöjligt i stora, men givetvis en bra fingervisning som saknas i de flesta fall där den utopiska ekonomismen råder. Ett annat mer lättillgängligt mått och inte så känsligt för ingående faktorer som samtidigt är relevant ur den mer reala verkligheten och därför aldrig kan bypassas av ekonomer är energinettot EROEI, lätt att skatta lite för egen hand om man är på det humöret.

Att mer allmänt börja använda begreppen exergi, energi, emergi skulle vara ett välkommet steg på vägen, allt måste ju till dels in i det vardagliga tänket om något ska kunna hända kring såna här mer abstrakta frågor där man lätt låter någon annan och slutligen även "naturen" ta notan.

Du som delar landskap med Hannes Alfven kanske har läst hans populärvetenskapliga alster kring många liknande frågor. En annan skrift från hans penna som visar på fram- och vidsynthet är "Sagan om den stora datamaskinen", han hade verkligen vad som lätt daterat brukade kallas "ett stadigt huvud".

• Svara
  8. S
    Medlem Nivå 8
    Ingen kan väl ändå påstå att det åskar mycket i Sverige? Hos oss har vi kanske 1-5 åskväder om året. Senaste gången vi hade ett kraftigt åskväder var 1988. Ser kanske lite värre ut i inlandet och uppåt, men om man jämför med många andra tropiska länder så kan nog Sverige anses vara ett land där det åskar väldigt lite?

/S

• Svara
  9. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Hurra! Vattenfall har äntligen gjort slag i saken: Riktigt vettig ersättning nu för solel.
    Grattis solkraftverkägare!

Jag var nyligen o firade 30 kwh vid ett nyinstallerat kraftverk (inte mitt) med kaffe o bulle. Bild nedan!

Gäller det alla livets områden? Trafik? Medicin? Vapeninnehav? Våldsanvändning? Eller just enbart energiteknik?

Frihet att räkna ut vad som är bäst för en själv har vi alla, vi är ju alla världens mittpunkt. I mina egna val av teknik så gör jag en avvägning mellan a) bekvämlighet/andra personliga behov, kontra b) ekonomi, kontra c) vilken värld jag vill lämna efter mig nu och sen.
    Somliga människor är ofantligt rika och behöver inte bekymra sig om b). Somliga har annan världsbild, moral eller förmåga till empati och bekymrar sig inte om c). En del lägger till en fjärde, social dimension d) "vad ska grannarna säga?"

Vi kommer till olika slutsatser. Om resurserna vore oändliga kunde alla göra som de ville.

Information: resurserna är i praktiken inte oändliga.

Mammutar tar slut om man äter upp dom sista. Då finns det inga kvar till barnbarnen. Om du händelsevis själv tänker på barnbarnens behov av mammutbiff så låter du bli att äta upp den näst sista. Om inget hindrar din puckade granne så äter hen upp den näst sista.
    Du har tre sätt att hindra din granne:
    1) Våld
    2) Förbud (dvs hot om våld eller ekonomiska eller sociala påföljder)
    3) Ekonomiska styrmedel

Vilket/vilka sätt väljer du?

Definiera fri forskning. Föreslå finansiering.
    Definiera fria marknader.
    Definiera det bästa alternativet.

Kom ihåg att du inte får ta hjälp av "lagstiftare" eller "förståsigpåare"!

Jobbiga frågor?;)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Redigerat 8 okt 2014 15:43
    • Laddar…
    • Svara
  10. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Åska i världen och Sverige

Åskfrekvensen är i världen störst i tropikerna och avtar mot polerna, exempelvis har Amazonas upp till 250 åskdagar per år. Nära 2000 åskväder rasar ständigt i jordens atmosfär. Enligt Ingrid Holfords bok "Book of weather" anges Bogor i Javas bergstrakter som den åskrikaste platsen på jorden med 322 åskdagar per år.

På en viss plats i Sverige åskar det 5-20 dagar om året. Sverige träffas av omkring hundratusen blixtnedslag varje år.

Den värsta kombinationen av blixtar och nederbörd som man känner till från vårt land inträffade på Fulufjället i nordvästra Dalarna den 30-31 augusti 1997. Fjället träffades av cirka 700 blixtnedslag under några timmar och i det värst drabbade området uppskattades regnmängden till cirka 400 mm under loppet av 24 timmar.

Under ett våldsamt åskdygn 10-11 augusti 1992 registrerades omkring 32000 nedslag i södra och mellersta Sverige av SMHIs dåvarande blixtpejlsystem (LPATS).

• Laddar…
    • Svara
  11. A
    Medlem Nivå 2
    Men väldigt ofta vill man det! I vårt klimat förenas ljus- och värmebehov!
    Med min stigande ålder ökar ljusbehovet men några års förbrukning av de nyare ljuskällorna har ökat kostnaderna för ljuskällor med mycket sämre ljus till ett betydligt högre pris!
    Nåväl om ytterligare några år har det kanske blivit bättre!

• Svara