Byggahus.se

Lönesamtal 2:a årsmontör

1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej! Går som förstaårsmontör i en medelstor svensk stad och blir om en dryg månad 2:a årsmontör. Ska ha ett lönesamtal i samband med det och undrar vad man kan ha för lönekrav? Är rätt driven, och jobbar för det mesta självständigt där jag är även om man kan behöva en del råd om hur man ska göra från tex. våra arbetsledare.
    Vad är en rimlig lön med mina förutsättningar idag?

Tacksam för svar!

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Hör med din fackrepresentant.

3. S
    Medlem Nivå 8
  4. E
    Medlem Nivå 2
    Vanligt är att man hänvisar till installationsavtalet, men det visar bara minimilönen en arbetsgivare får ge, inte vad som är praxis i branschen. Undrar därför vad 2:årsmontörer tjänar ”i verkligheten”?

5. Bästa svaret

S
    Medlem · Nivå 12
    Hej 999:an, vad har du i lön idag samt tidigare erfarenhet? Bor du i en "het" region? Lägg ditt bud lite högre än vad du önskar och kompromissa dig fram med chefen. Blir du fortfarande inte nöjd, gå på två intervjuer och jämför nu dina tre alternativ, nu kan du be din chef om ett extra lönesamtal om ett halvår, känns det fortfarande inte rätt återupptar du förhandlingarna med konkurrenterna.

6. O
    Medlem · Nivå 7
    Hej, jobbar på en större firma i Malmö och såhär ser det ut hos oss:

Entreprenad 2 år 29400
    Entreprenad 1 år 26600
    Lärling 1-720 13989
    Lärling 721-1600 16201

Redigerat 26 feb 2018 09:19
    • Laddar…
  7. Fairlane
    Medlem · Nivå 13
    Jag kan inte ge ett konkret råd då jag inte kan branschen. Ett generellt råd är dock att man inte ska vara feg i sina bud (se det som bud så blir det kanske lättare). Detta gäller oavsett om det är omförhandling eller i samband med att man söker jobb.

Säg att man vill ha 30000 (bara ett exempel, det kan vara helt andra siffror) Många känner kanske att det är svårt att begära det och begär och får 28'. Om man istället säger 32' så kan man mycket väl tänkas få det eller också säger arbetsgivaren att det är lite högre än de tänkt, men de kan sträcka sig till 30,5. Ingen arbetsgivare som är intresserad säger "nej så högt kan vi inte gå, du är inte välkommen", utan det är en förhandling.

Jag har själv provat den här metoden flera gånger och det fungerar bra. Jag har även tipsat vänner som är lite fegare och efter lite övertalning så har de försökt och oftast kommit tillbaks med en högre lön än om de kört på sin egen metod.

Om företaget inte kan matcha direkt så ser de vilket mål du har och det är nog lönsamt i längden. Dessutom kan man få andra erbjudanden som några extra semesterdag eller annat.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Omöjligt att gissa vad som är "rätt" lön för dig.
    Det beror extremt mycket på vilket tryck det är där du jobbar.
    Är det en riktig ljum marknad där du är så kommer det bli ganska nära installationsavtalet, är det i en het region och arbetsgivaren anser dig som en stor tillgång kan det bli både 5 och 10-tusen mer.

Men du kan kolla vad skillnaden mellan 1 och 2 års är i avtalet, minst den skillnaden ska du ju ha nu.
    Du har kanske redan en 1-års-lön som är bättre än avtalets, och då är det troligen justerat mot behovet och trycket på den lokala marknaden. Så minst den ökningen är motiverat.

Har du dessutom visat bra driv osv under detta året så blir ytterligare ökning säkerligen möjligt.

• Laddar…
  9. Fairlane
    Medlem · Nivå 13
    Ett tillägg till mitt förra inlägg. Säg att man idag har 25', men att man helst vill ha 30'. Många fegare och säger 27-28' eftersom man ju inte kan få en höjning på 5' (det kan man, jag har fått det och fler med mig). Säger man 27-28 så får man aldrig 30. Man kanske får vad begärt, men arbetsgivaren kan också pruta en tusenlapp. Säger man 32 kan man få allt mellan 28 och 32. Lägre kommer man sällan, då få vill pruta så hårt mot dina krav.

Jag har haft en arbetsgivare när jag var ung som höjde lönen mer än jag begärde. Jag var då feg och hon lätt mig förhandla och förklarade sen att jag måste våga stå upp så fick jag en höjning 3ggr vad jag begärt. Det lär dock vara synnerligen ovanligt så jag skulle inte rekommendera att hoppas på det.

10. E
    Medlem Nivå 2
    Bra med input från olika håll! jobbar i västra Skåne och ligger idag som 1:års montör 3500kr över avtalets minimilön. Svårt att veta vad som är bra eller inte...

Redigerat 26 feb 2018 19:28
  11. K
    Medlem · Nivå 11
    Min erfarenhet är att man höjer mest genom att byta arbetsgivare, men har själv inte levt som man lär :(