Lönar sig bergvärme mot luft-vatten?

20k läst  118 svar

1. J
    Medlem Nivå 7
    Jag har kollat runt på lite olika värmepumpar och funderar nu på om det verkligen lönar sig att borra ett hål eller gräva ner slang jämfört med att sätta in en luft vatten pump. Vad säger era erfarenheter? Vad hade ni satsat på i ett hus på ca 130 kvm av äldre stil, dålig isolering och så vidare. Nu körs det med ved.

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Du kanske sparar 1-2 tusen/år på BV. Inte värt det tycker jag. Satsa lite på att isolera golv/vind och täta fönster om det inte är bra gjort sedan tidigare istället och kör luft/vatten.

Raptor50 och Atom gillar
  3. J
    Medlem Nivå 7
    Det var min tanke också. Var kan det kosta ungefär att installera det hela? Klarar en rörmokare det på en dag?

4. S
    Medlem Nivå 13
    Beror helt på hur mycket det skiljer i installation och hur lång tid man beräknar bo där. Det kommer skilja några tusen kwh per år beroende på vart huset står men den största skillnaden blir nog dels livslängden där bergvärmen har längre förväntad livslängd och dels kostnaden vid utbyte där man i fallet bergvärme byter vp och behåller borrhålet men i fallet luft/vatten oftast får byta både inne samt ute del alternativt. Men vart ligger huset och vilken framledning krävs vid Dut ?

MrXman gillar
  5. J
    Medlem Nivå 7
    Huset finns i småland. Vad menas med dit?

6. Kloge
    Medlem Nivå 7
    Dut är hur kallt det blir som mest. Jag har luftvatten som kostade 95000. Bergvärme skulle kosta 30000 till. I Skåne har det varit en handfull dagar med minusgrader så en luftvatten ligger bra till i jämförelse med bergvärme.

7. J
    Medlem Nivå 7
    Här är det ungefär samma. Går det under 10 minus så är det ju nära på ett extremt undantag. Visst händer det men inte speciellt länge. kostade bara själva pumpen så mycket som 95000?

8. J
    Medlem · Nivå 8
    DUT för Växjö är -23 C, DUT för Jönköping är -22 C och DUT för Kalmar är -21 C enligt de gamla tabellerna. Har nog höjts ett par grader numera med mindre kalla vintrar. Numera heter det också DVUT, Dimensionerande Vinter Ute Temperatur.

9. Johannes Carlsson
    Allvetare Nivå 9
    Atom gillar
  10. J
    Medlem Nivå 7
    Måste man ha med sådana extrema temperaturer för att räkna på värmepumpen? Om det blir så kallt kör väl ändå tillskottet? Jag har bergvärme hos mig och tillskottet har gått 25 timmar på 5 år så det är ju försumbart

11. Kloge
    Medlem Nivå 7
    95 000 är för vp och installation. Prisskillnaden mot en bergvärmepump gör att ni kan skaffa kamin också ;)

Raptor50, Ulric och Atom gillar
  12. S
    Medlem Nivå 13
    Med vp är det viktigt att se till att framledningen räcker till vid dut ev i samarbete med elpatron krävs för hög framledning kommer huset värmas enbart med elpatron vilket i många fall är för klen för full värme. Om man vet orten som huset ligger på samt framledning kan man föra in uppgifterna i vp program och få ett hum om hur mycket det skiljer i förbrukning per år men kalkylen tar inte hänsyn till den längre förväntade livslängden på bergvärme alternativet. Skiljer det 30000 kr skulle i alla fall jag välja bergvärme alternativet men det tar bra många år att tjäna in extra kostnaden så ska man inte bo där länge kanske det inte lönar sig.

13. P
    Medlem Nivå 4
    ja köpte min LV för 15000kr tror att rörmokaren tog cirka 8000kr för att koppla in den inklusive rör.
    har fungerat felfritt i 3 år nu har årsförbrukningen av el halverades.

vårt gamla hus ordnade vi med BV 1991, många dyra servisar, var sedan tvungen att köpa ny pump (hela anläggningen egentligen utan att göra nytt borrhål)
    sedan blev det mer problem igen, var tvungen att fylla systemet varje vecka, tekniker var och felsökte flera gånger, han kom fram till att det var läckage utomhus ute vid borrhålet, alltså måste vi gräva upp hela baksidan med plattläggning. det huset har gått på elpatron senaste året istället...

BV är trevligt när det fungerar, och har man tur att slippa problem då kan det nog vara värt det i längden.
    men det verkar svårt att slå LV om man får ett bra pris, nackdelen är högre ljudnivå än BV

Raptor50 och Atom gillar
  14. J
    Medlem Nivå 7
    Var fick du tag i den? Och framförallt hur hittade du en rörmokare som ville installera något han inte sålt? Det verkar vara jättesvårt!

15. K
    Medlem Nivå 1
    Ett alternativ är ju jordvärme om du har plats på tomten inte mycket dyrare än luft vatten.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: