8 090 läst · 26 svar
8k läst
26 svar
Lönar det sig för oss att installera bergvärme?
Sida 1 av 2
Vi bor i ett nybyggt välisolerat 1-planshus på 250kvm med platta på mark och golvvärme. (inräknat i arean är 55kvm hopbyggt garage som värms med golvvärme som resten av huset).
FTX-ventilation har vi.
Idag värms huset med ved men vi har även elpanna som vi använde innan vi installerade vedkaminen.
Varmvatten värms med en vanlig elektrisk varmvattenberedare.
Jag har separata elmätare till både elpannan och varmvattenberedaren så jag vet hur mycket som förbrukas till vardera.
Nu funderar vi på att ersätta elpannan med en bergvärmepump för att slippa elda i kaminen för värmen, men frågan är om vi någonsin kommer att tjäna igen en bergvärmeinvestering kontra att köra elpannan?
Förbrukning för uppvärmning om vi bara värmer med elpannan och inte eldar någonting är ~12000kWh/år.
Förbrukning för varmvatten är ~2000kWh/år (Inget badkar ännu men det ska bli ett senare så den delen kan kanske dubblas eller så).
Tillskottsvärmaren i FTX-en är avslagen så i den går det inte många kWh.
Med en förbrukning på 14000-16000kWh kan vi då räkna med någon besparing med BV?
Installationen av vämepumpen har vi släkt som fixar så det är borrning och pump/material som vi får betala för.
Vad tror ni?
FTX-ventilation har vi.
Idag värms huset med ved men vi har även elpanna som vi använde innan vi installerade vedkaminen.
Varmvatten värms med en vanlig elektrisk varmvattenberedare.
Jag har separata elmätare till både elpannan och varmvattenberedaren så jag vet hur mycket som förbrukas till vardera.
Nu funderar vi på att ersätta elpannan med en bergvärmepump för att slippa elda i kaminen för värmen, men frågan är om vi någonsin kommer att tjäna igen en bergvärmeinvestering kontra att köra elpannan?
Förbrukning för uppvärmning om vi bara värmer med elpannan och inte eldar någonting är ~12000kWh/år.
Förbrukning för varmvatten är ~2000kWh/år (Inget badkar ännu men det ska bli ett senare så den delen kan kanske dubblas eller så).
Tillskottsvärmaren i FTX-en är avslagen så i den går det inte många kWh.
Med en förbrukning på 14000-16000kWh kan vi då räkna med någon besparing med BV?
Installationen av vämepumpen har vi släkt som fixar så det är borrning och pump/material som vi får betala för.
Vad tror ni?
att elda med ved är ju ungefär samma kostnad som bergvärmen, så inte kommer du att tjäna in investeringen så fort inte.
men bergvärmen sköter ju sig själv, det gör inte veden.
hur mycke tycker du det är värt att slippa hantera veden?
slippa kapa/lkyva & stapla
slippa släpa in, städa & askaur
& framförallt alltid ha 21-22 grader inna året om oavsett väder & om ni varit hema eller ej.
Är det dags att byta varmvatten beradaren, så är ju det en utgift du kommer att behöva kosta på. men byter du til bergvärme så ingår ju den, du kan altså räkna av den summan. amma sak gäller ju för elpannan.
så vist kan man räkna hem det om man bara vill vända o vrida lite på alla siffror, o på samma sätt kan man se till att det inte lönarsig.
Hur länge ska ni bo i huset?
men bergvärmen sköter ju sig själv, det gör inte veden.
hur mycke tycker du det är värt att slippa hantera veden?
slippa kapa/lkyva & stapla
slippa släpa in, städa & askaur
& framförallt alltid ha 21-22 grader inna året om oavsett väder & om ni varit hema eller ej.
Är det dags att byta varmvatten beradaren, så är ju det en utgift du kommer att behöva kosta på. men byter du til bergvärme så ingår ju den, du kan altså räkna av den summan. amma sak gäller ju för elpannan.
så vist kan man räkna hem det om man bara vill vända o vrida lite på alla siffror, o på samma sätt kan man se till att det inte lönarsig.
Hur länge ska ni bo i huset?
Ved har vi nästan gratis så den kommer ju alltid att bli billigast, det var bergvärme kontra elpannan som frågan gällde.
Vi känner nu att det funkar att elda då vi är/har varit föräldraledig och kunnat vara hemma och elda 2 vintrar, men nästa vinter ska vi jobba bägge två så då blir det elpannan som får stå för en större del av uppvärmningen.
När vi byggde så var vi tvungna att förbereda för fjärrvärme så därför köpte vi begagnade (~3år gamla) elpanna och vv-beredare i väntan på fjärrvärmen. Nu blev inte fjärrvärmen dragen fram till oss så då funderar vi på bergvärme ist.
Att slippa greja med veden/kaminen/städningen kan jag väl tycka är värt 2-3000:- per år ungefär...
Jag provade att mata in våra siffror i ett kalkylprogram på en websida och enligt det programmet så skulle det vara 40.000:- BILLIGARE för oss att köra elpanna/vvb jämfört med en bergvärmeinstallation, räknat på 10år....
Vi tänkte bo i huset ett antal år iaf, men man är väl inte främmande för att bygga ett till nytt hus i framtiden om tid och ekonomi tillåter det.
Vi känner nu att det funkar att elda då vi är/har varit föräldraledig och kunnat vara hemma och elda 2 vintrar, men nästa vinter ska vi jobba bägge två så då blir det elpannan som får stå för en större del av uppvärmningen.
När vi byggde så var vi tvungna att förbereda för fjärrvärme så därför köpte vi begagnade (~3år gamla) elpanna och vv-beredare i väntan på fjärrvärmen. Nu blev inte fjärrvärmen dragen fram till oss så då funderar vi på bergvärme ist.
Att slippa greja med veden/kaminen/städningen kan jag väl tycka är värt 2-3000:- per år ungefär...
Jag provade att mata in våra siffror i ett kalkylprogram på en websida och enligt det programmet så skulle det vara 40.000:- BILLIGARE för oss att köra elpanna/vvb jämfört med en bergvärmeinstallation, räknat på 10år....
Vi tänkte bo i huset ett antal år iaf, men man är väl inte främmande för att bygga ett till nytt hus i framtiden om tid och ekonomi tillåter det.
vad händer om 10 år?
du räkna på 10år, varför. ska huset rivas då? eller fins det ett värde i uset efter 10 år som kan var högre med bergvärme än el panna???
bergvärmen kostar i drift en tredjedel av var elpannan kostar. men det är ju en stor investering, som man kan räkna på hur man vill.
du räkna på 10år, varför. ska huset rivas då? eller fins det ett värde i uset efter 10 år som kan var högre med bergvärme än el panna???
bergvärmen kostar i drift en tredjedel av var elpannan kostar. men det är ju en stor investering, som man kan räkna på hur man vill.
Det var kalkylprogrammet som tyckte att man skulle räkna på 10år, kanske för att det är en lämplig tid att räkna på med avseende på avskrivningar/livslängd osv. kanske även för att kalkylen bör gå ihop innan 10år för att det skall vara realistiskt att byta ut det befintliga systemet?
Får man en återbetaningstid på 15-20år är det tveksamt att motivera en så stor investering ur min synvinkel iaf.
Får man en återbetaningstid på 15-20år är det tveksamt att motivera en så stor investering ur min synvinkel iaf.
Men det får man ju inte om man räknar med räntorna i månadskostnaden (och det bör man väl rimligtvis göra). Svårt att se hur någon som idag förbrukar 12000kWh totalt skall kunna tjäna igen en bergvärmeanläggning inom en rimlig tid. Varför då binda sig till bergvärme? Om 10 år kanske det är något helt annat "som gäller". Kanske eldar man pannan med billig vätgas?CarMan skrev:
VP på 6kw: 40 000:-
Borrhål 120 m: 35 000:-
Inkopplingsdetaljer: 10000:-
Summa: 85000:-
Nuvarande förbrukning: 14000kwh
Besparing kwh per år: 10000kwh
Elpris: 1,40 kr/kwh
Total besparing 14000 kr/år
Installationskostnaden är högt räknad och grundar sig på egeninstallation.
Nu får en ekonom ta vid och räkna på om det finns bättre investeringsalternativ.
Borrhål 120 m: 35 000:-
Inkopplingsdetaljer: 10000:-
Summa: 85000:-
Nuvarande förbrukning: 14000kwh
Besparing kwh per år: 10000kwh
Elpris: 1,40 kr/kwh
Total besparing 14000 kr/år
Installationskostnaden är högt räknad och grundar sig på egeninstallation.
Nu får en ekonom ta vid och räkna på om det finns bättre investeringsalternativ.
nä det låter dumt att köpa nått som gör att man får dyrare uppvärmningskostnad.sandhall skrev:Men det får man ju inte om man räknar med räntorna i månadskostnaden (och det bör man väl rimligtvis göra). Svårt att se hur någon som idag förbrukar 12000kWh totalt skall kunna tjäna igen en bergvärmeanläggning inom en rimlig tid. Varför då binda sig till bergvärme? Om 10 år kanske det är något helt annat "som gäller". Kanske eldar man pannan med billig vätgas?
Låter som om en vanlig luft/luft skulle kunna vara den "spargrisen" som efterfrågas.
När man inte är hemma och eldar så tjoff går den igång och när man är hemma och eldar så slår man av den. Blir det för kallt för L/L så har ni ju elpannan som hjälp.
Dock gäller att man bör ha relativt öppen planlösning.
När man inte är hemma och eldar så tjoff går den igång och när man är hemma och eldar så slår man av den. Blir det för kallt för L/L så har ni ju elpannan som hjälp.
Dock gäller att man bör ha relativt öppen planlösning.
Jag var som vanligt inne på www.energiberakning.se och la in dina siffror.
Underhållskostnad satte jag till 0 kr. Detta kanske borde vara 500 - 1000 kr per år. Vem vet?
Du kan prova lite olika beräkningsalternativ själv. 85000 kanske inte räcker.
Men min slutsats blir att det blir lönsamt med dessa förutsättningar - men ingen gigantisk vinst. Ca 4000 kr per år.
Investering [kr] 85000
Avskrivningstid [år] 10
Kalkylränta [%] 6
Inflation [%] 2.4
Underhållskostnad [kr/år] 0
Fasta avgifter [kr/år] 0
Ev återinvestering [kr] 0
Efter viss tid [år] 0
Före åtgärd [kWh/år] 16000
Efter åtgärd [kWh/år] 5385
Energipris [öre/kWh] 140
Prisökning [% /år] 3
År Besparing Nuvärde
[kr] [kr]
1 15307 14440
2 15766 14031
3 16239 13634
4 16726 13248
5 17228 12873
6 17745 12509
7 18277 12155
8 18825 11811
9 19390 11476
10 19972 11152
--------------
Nusumma: 127334
Vinst: 42334
Underhållskostnad satte jag till 0 kr. Detta kanske borde vara 500 - 1000 kr per år. Vem vet?
Du kan prova lite olika beräkningsalternativ själv. 85000 kanske inte räcker.
Men min slutsats blir att det blir lönsamt med dessa förutsättningar - men ingen gigantisk vinst. Ca 4000 kr per år.
Investering [kr] 85000
Avskrivningstid [år] 10
Kalkylränta [%] 6
Inflation [%] 2.4
Underhållskostnad [kr/år] 0
Fasta avgifter [kr/år] 0
Ev återinvestering [kr] 0
Efter viss tid [år] 0
Före åtgärd [kWh/år] 16000
Efter åtgärd [kWh/år] 5385
Energipris [öre/kWh] 140
Prisökning [% /år] 3
År Besparing Nuvärde
[kr] [kr]
1 15307 14440
2 15766 14031
3 16239 13634
4 16726 13248
5 17228 12873
6 17745 12509
7 18277 12155
8 18825 11811
9 19390 11476
10 19972 11152
--------------
Nusumma: 127334
Vinst: 42334
Med erat villavarm Jesca_j med golvvärme över allt bör ni kunna få ett ruskigt bra årscop , Då huset är så extremt isolerat så har ni säkert väldigt låg framledningstemp vid dut (aldrig över 35° kan jag tänka mej) vilket ska tas med i beräkningen..
Max effekten lär väl ligga kring 5,5-6 kW
Hur många kW är elpannan/körs den på ??
Frikyla kanske oxå skulle vara ide att skaffa om ni tar bergvärme??
Max effekten lär väl ligga kring 5,5-6 kW
Hur många kW är elpannan/körs den på ??
Frikyla kanske oxå skulle vara ide att skaffa om ni tar bergvärme??