Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Lönar det sig egentligen att skaffa lvvp

1. I
    Medlem · Bromma · 765 inlägg

ikeo

Medlem
    Sitter i valet och kvalet att ska jag byta ut elpannan och varmvattenberedaren och montera in en luft vatten pump.
    både pannan och vv beredaren är väl snart 20 år så det är väl snart dags för nån av dom o ge upp.
    Men det känns som att när man tittar på priserna med montering så är det svårt att räkna hem för hur jag än räknar så hamnar det på runt 100 000 och med en årsförbrukning på strax under 20 000 kwh per år.
    Så i mitt huvud iallfall så känns det som att lagom när man börjar komma till att man fått tillbaks pengaran som man lagt ut är det dags att börja oroa sig för att det är dags att byta ut alltihop igen.
    Eller tänker jag fel?

2. J
    Medlem · Stockholm · 5 313 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Det behöver man räkna på. Var står huset? Hur stort är det? Är det total elförbrukning inkl allt som är strax under 20 MWh/år? Hur många i hushållet? För mig är prisbilden ca 90 till 120 tkr för LVVP till ett medelstort hus.

3. S
    Husägare · 136 inlägg
    Vi har ungefär samma förbrukning och en panna med elpatron för bottenvåningen, dock direktverkande el på övervåningen. Pannan är också 20 år gammal. Jag tänker som så att vi kör tills den dör och då gör en kalkyl på vad som blir mest ekonomiskt. Ser du nåt skäl att byta i förtid? Vi har två vedkaminer och separat vvb så vi skulle nog klara oss i några veckor även om värmen i värsta fall skulle försvinna mitt i vintern..

4. P
    Medlem · 495 inlägg
    Jag bytte min elpanna i "förtid" eftersom att elräkningarna på vintern sög fett att få.... Minns en månad när det var 7500:- i elräkning... Det har givetvis vart en investeringskostnad men jag har inte lånat de pengarna så inga räntor odyl jag behöver räkna in. Den stora vinsten ser jag som att numer har jag i värsta fall 2-3000:- de värsta vintermånaderna i räkning.

5. J

Medlem
    En elpanna kan hålla i 30 - 40 år om vattenkvaliteten är bra och inte korrosiv. Man kan behöva byta kontaktorerna under tiden men dessa kostar inte så mycket, ca 500 kr/st.

6. I

ikeo

Medlem
    nåja räknandet har jag ju fastnat på :)
    Men huset står i Bromma, gammal 40 talskåk med källare ca 65 kvadrat per våningsplan 2 vuxna och 2 barn
    Och jag kan inte separera värme och vatten från totalen men ligger väl på ca900 Kwh per månad när värmen är av

7. P
    Medlem · 495 inlägg
    Jag har inte heller haft "hantverkare" som installerat pumpen.
    Har son som är röris och har inte tummen mitt i handen själv heller så vi bytte ut innerdelen på en dag ungefär (elpanna mot ny elpanna) och sedan när några starka kamrater vart hemma för att lyfta utedelen på plats så tog det väl någon dag till att koppla in den. Ytterligare någon helgs arbete för att "återställa" efter div rör/eldragningar så var det klart.

8. I

ikeo

Medlem
    För min del handlar det mest om att jag inbillade mig att det skulle löna sig att byta elpanna och vvb till en lvvp och att kostnaderna skulle sjunka.
    Det gör dom ju iofs men o andra sidan så är payoff tiden på bytet om man hyr in nån att göra allt så lång att det inte lönar sig.
    Om jag nu inte gjort nån katastrofal tankevurpa nånstan men det tror jag inte.
    Mycket kan jag göra men vatten gillar jag inte att hållas med kan ju vara att man inte gjort det tillräckligt mycke iofs.

9. P
    Medlem · 495 inlägg
    Fast har du räknat ordentligt på det då? Jag har inte hört någon som inte har räknat hem en LVVP även om man köper in helt tjänsten. Kostnaden per månad bör ju sjunka rejält i elförbrukning och att el skulle bli billigare i framtiden får vi nog se som osannolikt, troligen tvärtom.

10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 147 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Då pratar vi om en besparing runt 10.000kWh per år. Vad har du för elpris så du kan räkna på en återbetalningstid?

11. I

ikeo

Medlem
    om jag sparar ca 10 000 Kwh per år så blir det en återbetalningstid på strax över 6 år med en totalkostnad på 100 000 för installation,
    Sen är ju frågan vad är beräknad livslängd på en lvvp med tanke på att dom mest generösa garantier jag sett varit på 5 år. Nu håller den ju troligen mer än 6 år men rent krasst så är det en rätt dålig investering även om man betalar kontant.
    Rättare sagt det är en dålig investering med min förbrukning.

12. J

Medlem
    Vill man så finns det extra tilläggsförsäkring som kan gälla i upp till 18 år utöver hemförsäkringen. Kostar en del men kan vara bra om man bekymrar sig för höga kostnader med värmesystemet. Får fram att man kan uppnå en energibesparing på 10,9 MWh/år med en bra LVVP som klarar värmen ner till -15°C. Med ett elpris på 1,30 kr/kWh blir det en återbetalningstid på ca 7 år vid en investering på runt 100 tkr. Helt okej tycker jag. Värmepumpen bör hålla i minst 15 år och kanske 20 år.

13. P
    Medlem · 495 inlägg
    Vilken produkt av något slag alls får du garantier som motsvarar hela livslängden?
    Köper du värmepump av känt märke så kan du nog förvänta dig upp emot 20års livslängd, naturligtvis så kommer viss service behövas under tiden som med alla andra pannor. Med en återbetalningstid på ca 6år så låter det som en bra affär i mina öron...

14. G
    Medlem · 452 inlägg

Granström2

Medlem
    I din situation skulle jag sätta en bra luftvärmepump på nedre våningen och köra vidare med elpannan. Luftvattenpumpar har väl inte varit särskilt problemfria om man ser tillbaka.

15. A
    Anonym
    Låter högt,då måste man ha höga överföringsavgifter,elhandelspriserna ligger väl på 20-30öre idag:thinking:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.