1 622 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Lönar det sig byta el-element till LVP i gammalt garage?
Sida 1 av 2
Hej!
Har köpt ett hus i norra Sverige, byggår 1962, med ett tillhörande garage av enklare modell. Jag vet inte antal kvadratmeter men man kan nätt och jämnt köra in en bil - och framför bilen finns även en förvaringsdel där man kan ställa några cyklar etc.
Får inte tillgång till huset/garaget förrän till sommaren så minns inte exakta detaljer hur det såg ut. Nuvarande ägare har i alla fall två el-element i garaget och håller med hjälp av detta en temp på ca +8 grader på vintern.
Jag är osäker på om dessa element är kopplade till stickpropp och att man på så sätt kan sätta dit en liten elmätare för att mäta elförbrukning? Eller om de är anslutna till elnätet på annat sätt än via vanlig stickpropp.
Vill fortsätta hålla garaget varmt på vintern och kanske gärna ännu varmare än +8 grader.
Min fundering är: Kan det vara en bra idé att stänga ner de gamla el-elementen och istället sätta in en luftvärmepump? Eller är det att elda för kråkorna att sätta in en ny LVP (vad kan det kosta med installation, 20 000-30 000 kr?) när det kanske inte är den bästa isoleringen? Någon slags enklare isolering är det väl antar jag, men det är som sagt generellt enklare standard.
Min fundering är alltså om besparingen med en LVP är så pass stor jämfört med elementen att man kan tjäna in installationskostnaden inom X antal år? Eller om det är bättre att köra vidare på el-elementen så länge de håller.
Har köpt ett hus i norra Sverige, byggår 1962, med ett tillhörande garage av enklare modell. Jag vet inte antal kvadratmeter men man kan nätt och jämnt köra in en bil - och framför bilen finns även en förvaringsdel där man kan ställa några cyklar etc.
Får inte tillgång till huset/garaget förrän till sommaren så minns inte exakta detaljer hur det såg ut. Nuvarande ägare har i alla fall två el-element i garaget och håller med hjälp av detta en temp på ca +8 grader på vintern.
Jag är osäker på om dessa element är kopplade till stickpropp och att man på så sätt kan sätta dit en liten elmätare för att mäta elförbrukning? Eller om de är anslutna till elnätet på annat sätt än via vanlig stickpropp.
Vill fortsätta hålla garaget varmt på vintern och kanske gärna ännu varmare än +8 grader.
Min fundering är: Kan det vara en bra idé att stänga ner de gamla el-elementen och istället sätta in en luftvärmepump? Eller är det att elda för kråkorna att sätta in en ny LVP (vad kan det kosta med installation, 20 000-30 000 kr?) när det kanske inte är den bästa isoleringen? Någon slags enklare isolering är det väl antar jag, men det är som sagt generellt enklare standard.
Min fundering är alltså om besparingen med en LVP är så pass stor jämfört med elementen att man kan tjäna in installationskostnaden inom X antal år? Eller om det är bättre att köra vidare på el-elementen så länge de håller.
Det beror på hur stort utrymmet är och hur kallt det kommer att bli. I mitt lilla förråd kostar datorerna (som avger mer värme än elementet) och ett element mindre än 1000 kr per säsong. Men så har vi inte fått riktigt kallt heller. Så för mig skulle det ta längre tid än livstiden på en LLVP att tjäna in pengarna.
En monoblock LLVP är inte lika effektiv, men mycket billigare och kräver dessutom inte installatör. Bevaka på Jula och se om deras billigare modell kommer på extrapris (de har extrapris på den dyrare just nu). Den ger värme den till -7°C, vilket bör räcka rätt bra stora delar av södra halvan av landet. De få gånger det blir kallare får ett element hjälpa till.
Nu höftskjuter jag lite då jag mest går på kännsla och erfarenhet men jag har också direktverkande el i garaget på lite knappt 50m². Vill du inte höja temperaturen till i alla fall 16-18⁰ så är lvvp inte att tänka på, dom funkar inte bra (ibland inte alls) i kallare temp än så.
Jag har ungefär 12-14⁰ och jag har inte stenkoll på vad garaget drar men det är väldigt svårmotiverat att köpa luftvärmepump med dagens elpriser.
Hyffsat välisolerat men porten och tätlister lämnar lite att önska men jag räknar in portens otäthet i ventilationen.
Jag har ungefär 12-14⁰ och jag har inte stenkoll på vad garaget drar men det är väldigt svårmotiverat att köpa luftvärmepump med dagens elpriser.
Hyffsat välisolerat men porten och tätlister lämnar lite att önska men jag räknar in portens otäthet i ventilationen.
Redigerat:
Har du erfarenhet av Julas monoblock?pacman42 skrev:
En monoblock LLVP är inte lika effektiv, men mycket billigare och kräver dessutom inte installatör. Bevaka på Jula och se om deras billigare modell kommer på extrapris (de har extrapris på den dyrare just nu). Den ger värme den till -7°C, vilket bör räcka rätt bra stora delar av södra halvan av landet. De få gånger det blir kallare får ett element hjälpa till.
Jag har läst lite omdömen, och de var inte överdrivet positiva...
För ett garage hade jag köpt billigast möjligt, men med följande krav. Skall klara temp ner till åtminstone 10 grader. Kallare bör man väl inte gå få daggpunkten ligger runt dessa temp om jag minns rätt. Många går baravatt ställa ner till 16-17 grader.
Sen hade jag nog försökt hitta en som löser åtminstone -15C. Även om fet inte är många kalla dagar, så är det vid kalla dagar kapaciteten behövs. Pumpen har ju inte full effekt och verkningsgrad ber till angiven temp. Den klingar av succesivt. Vilket gör att man riskerar att ha en relativt ineffektiv pump vid de temperaturer man har relativt ofta om man väljer en som inte jobbar längre ner. De bättre jobbar ner till -20 eller bättre.
Sen hade jag nog försökt hitta en som löser åtminstone -15C. Även om fet inte är många kalla dagar, så är det vid kalla dagar kapaciteten behövs. Pumpen har ju inte full effekt och verkningsgrad ber till angiven temp. Den klingar av succesivt. Vilket gör att man riskerar att ha en relativt ineffektiv pump vid de temperaturer man har relativt ofta om man väljer en som inte jobbar längre ner. De bättre jobbar ner till -20 eller bättre.
Vad ska du ha i garaget som kräver konstant över 8+?
Eller är det tänkt att bli en liten fristad där du pular i närmast dagligen?
Jag köpte en 5000W 400V byggfläkt till mitt lilla garage för 600Kr på Jula och den värmer upp garaget hyfsat snabbt för de tillfällen jag vill fixa något en stund i garaget.
Jag tror jag får ganska många kilowattimmar ström och värme för resterande 19.400:-
Jag har även en ganska stor portabel AC som kan pumpa värme också. Har testat den i garaget men den är helt oduglig när det är runt 5- och kallare.
Den startar, går några minuter, sen stannar den pga "Low temperature" och försöker avfrosta/tina
Hoppar igång igen efter en stund men varnar snart igen för low temperature
Eller är det tänkt att bli en liten fristad där du pular i närmast dagligen?
Jag köpte en 5000W 400V byggfläkt till mitt lilla garage för 600Kr på Jula och den värmer upp garaget hyfsat snabbt för de tillfällen jag vill fixa något en stund i garaget.
Jag tror jag får ganska många kilowattimmar ström och värme för resterande 19.400:-
Jag har även en ganska stor portabel AC som kan pumpa värme också. Har testat den i garaget men den är helt oduglig när det är runt 5- och kallare.
Den startar, går några minuter, sen stannar den pga "Low temperature" och försöker avfrosta/tina
Hoppar igång igen efter en stund men varnar snart igen för low temperature
Redigerat:
Hade samma fundering att sätta en luftvärmepump i mitt garage
Är på 30m2, tror att plattan är oisolerad eller väldigt dåligt isolerad, 95mm isolering i väggar och lite mer i tak.
Håller 8-10 grader under höst/vinter.
Har två element på totalt 1.2kW (ett oljefyllt och en frostvakt).
Brukar ligga på <500kWh per år.
Förvisso i Skåne men ute på landet så blåser en del.
Är på 30m2, tror att plattan är oisolerad eller väldigt dåligt isolerad, 95mm isolering i väggar och lite mer i tak.
Håller 8-10 grader under höst/vinter.
Har två element på totalt 1.2kW (ett oljefyllt och en frostvakt).
Brukar ligga på <500kWh per år.
Förvisso i Skåne men ute på landet så blåser en del.
Moderator
· Stockholm
· 54 649 inlägg
Ang. varmgarage. Min pappa som var kemist brukade påpeka att kemiska reaktioner, som rost går dubbelt så fort för varje 3 grader du ökar temperaturen. Visserligen torkar bilen i värmen, vilket får rosten att avstanna. Men innan den är torr i värmen så rostar den snabbare.
Det här visste jag inte!H hempularen skrev:
Nämnde fadren hur det är vid minusgrader. Avstannar rostandet helt då?
Ingen aning av hans far svarade, men rostanet pågår även vid minusgrader.Intet skrev:
Fast ju kallare det är ju saktare sker de kemiska reaktionerna.
när det "i praktiken" "stannar/upphör" dvs går så långsamt att det är oväsentligt kommer jag inte ihåg.
Det var kemi:n på gymnasiet för 35 år sen
Det är fukthalten som är avgörande för rost, inte temperaturen. Varm luft bär mer fukt än kall luft därav hävstångseffekten (det är en exponentiellt stigande funktion) som sker vid hög luftfuktighet. Från 4 grader och ned till 0- så sker en stor avsättning av fukt, så där vill man definitivt inte ligga. Värmer man luften i garaget så minskar den relativa luftfuktigheten och det leder till att det blir svårare för fukten att kondensera. Så 8 grader när det är svalare än så ute är bra för att minska risken för rost.
Tänkte mer på om bilen är blöt/har snö/etc redan då den kom in i garaget.pacman42 skrev:
Det är fukthalten som är avgörande för rost, inte temperaturen. Varm luft bär mer fukt än kall luft därav hävstångseffekten (det är en exponentiellt stigande funktion) som sker vid hög luftfuktighet. Från 4 grader och ned till 0- så sker en stor avsättning av fukt, så där vill man definitivt inte ligga. Värmer man luften i garaget så minskar den relativa luftfuktigheten och det leder till att det blir svårare för fukten att kondensera. Så 8 grader när det är svalare än så ute är bra för att minska risken för rost.
Men ser man bara på luftfuktigheten i garaget och hur den agerar så har du säkert rätt