Tänkte byta ut en plastbit i min värmepanna, frånluftspump ETK6500.
Ett enkelt vattenlås i plast, hus med 2 rör där när vattnet kommer över kanten på ena röret så rinner vattnet vidare.
Fick ett pris på 2635kr vilket där jag blev nyfiken hur man fick fram detta pris, så jag började bryta ned artikeln, arbetar idag som cost engineer där jag dagligen gör detta.
Bilder finns på artikeln när den är i bitar.
Rent material mässigt med material borde den kosta runt 100kr att ta fram, resten är ren vinst. Nu är detta relativt låg produktion så, där av det lite högre priset.
Det finns firmor som lämnar tex automotive för att istället ge sig in i byggbranschen, man förstår varför.
Nu löste jag detta enkelt med ett vanligt vattenlås med samma funktion för under 100kr.
Enkelt sagt betalar man som kund överpris när det gäller byggbranschen. Eller?

• Plaströranslutning i en värmepanna med blanka kopplingar och en flätad sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av ett vattenlås i plast visar komponenter isärtagna på ett arbetsbord med diverse verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Plastvattenlås installerat i en värmepanna med rör och klämma, visar enkel DIY-lösning för att ersätta dyr del.
    Skapa konto
Rickard.
Reservdelar är överprisade för alla i alla sammanhang överallt.

Nu vet jag såklart inte men jag gissar att det inte är "byggbranschen" som har något som helst att göra med ditt fall utan det är den som tillverkar,lagerhåller och säljer (reserv)delen som trycker upp priset.

S Skräddarnsvägg skrev:
Rent material mässigt med material borde den kosta runt 100kr att ta fram, resten är ren vinst.
Jag skulle snarare tro att tillverkningskostnaden är en av tia, men att sen lagerhålla artikel i flera år kostar nog ett par tre hundralappar och om folk börjar montera piratdelar istället för orginal lär tillverkaren få svårt att få ekonomi i att hålla reservdelslager överhuvudtaget framöver.

Rickard. Rickard. skrev:
Reservdelar är överprisade för alla i alla sammanhang överallt.

Nu vet jag såklart inte men jag gissar att det inte är "byggbranschen" som har något som helst att göra med ditt fall utan det är den som tillverkar,lagerhåller och säljer (reserv)delen som trycker upp priset.
I grunden där handlar det kanske om kickback och vilken reservdel som används, är byggbranschen aktiv i att pressa priser nedåt eller har man kontrakt där kunden får betala det kunden får betala. Bara en tanke.

Det är ganska skrämmande.
Skulle ha tag i ett tidrelä till min panna.
1400:- från tillverkaren av pannan. ~400:- för ett relä med exakt samma uppsättning funktioner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.