Ja, då räcker det med lite lödpasta och en svamp. Mina spetsar brukar bli riktigt fula efter några timmars lödning eftersom jag är så förbannat slö. Då brukar jag köpa en ny för några tior...
Är lödstationen ny så behöver du inte byta spets. Men har du tänkt löda mycket så kan det vara bra att ha nån i reserv och/eller ett par olika former/storlekar.
Håller man på med reparationer och avlödning av komponenter så kommer man snabbt behöva en hel uppsjö spetsar. Annars klarar man sig oftast på en 'standard' mejselspets. Jag föredrar att den är vinklad, men det kan man ju fixa själv med lite våld.
Den du visar där är bra om du skall löda små komponenter eller kontakter. Skall du löda "vanliga" komponenter eller löda fast kablar skall du nog satsa på en spets storlek kring 1-2 mm.
Själv använder jag 2 mm till det mesta jag löder och det fungerar bra.
Är lödstationen ny så behöver du inte byta spets. Men har du tänkt löda mycket så kan det vara bra att ha nån i reserv och/eller ett par olika former/storlekar.
Håller man på med reparationer och avlödning av komponenter så kommer man snabbt behöva en hel uppsjö spetsar. Annars klarar man sig oftast på en 'standard' mejselspets. Jag föredrar att den är vinklad, men det kan man ju fixa själv med lite våld.
Nr 2 från vänster är väl den mest vettiga, i mitt tycke inte 100%, jag vill ha mejselformade.
En för liten spets gör det svårare att löda, men jag tror inte orginalspetsen är för liten.
Sedan ska man INTE rengöra spetsen efter lödningen, det lod som är kvar på spetsen skyddar mot oxidation, spetsen torkar man av just innan lödning. (Jag brukar dra av spetsen mot mina jeans)
En fuktad svamp duger långt för att hålla lödspetsen i trim.
Köper du sedan elektroniklödtenn i diameter 0,5-1 mm från ex. Electrokit eller Kjell &Co så är du i mål.
För okunniga i ämnet bör man påpeka av svampen måste vara av viskos eller annat temperaturtåligt material. En vanlig disksvamp duger inte.
Ok, nu har du visserligen redan fått svar på det mesta men...
Bly-haltigt tenn är både lättare att arbeta med(lägre smältpunkt=mindre risk att man bränner något) och är mer flexibelt. Det gör det väldigt lämpligt för kretskort som blir varma och flexar frekvent. Tenn utan bly spricker gärna istället, som fallet med t ex YLOD på playstation 3, eller RROD på xbox360, båda orsakades av att lödningarna sprack när kretskortet expanderade och komprimerades av värmen.
Blyfritt tenn har blivit (rätt rejält)bättre med åren, men nackdelarna finns ändå kvar jämnfört med blyhaltigt tenn. Värst är el-manicker från mitten av 90-talet, då det blev förbjudet att använda blyhaltigt tenn i produktionsprodukter. Bil-elektronik är extra utsatt för detta, då det både vibrerar och påverkas av temperatur väldigt mycket.
Ett generellt tips för att löda om man är ovan är att använda så tunn tråd man kan, och så stor spets man får plats med. Det ger en mycket bra kontroll både på värmen, smältan och matningen av tennet.
Det värsta du kan göra är att ha tjock tråd(typ 1mm+) med en fin spets, t ex dom där förb.,.. penn-spetsarna som billigare lödpennor ofta säljs med. Det är totalt värdelöst då du inte får den värme som krävs.
lödning handlar egentligen om att öva och öva, viktigt att förstå att det inte är lödspetsen som ska smälta lodet utan att det är stället man ska löda på som ska nå den temperaturer för att smälta och binda.
Många tror det är lätt men det kräver teknik, speciellt när man kommer till nivån där man ska löda riktigt små lödpunkter.
T.ex. som på denna bilden som jag lånade från internet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjort ett antal sådana här själv när man behövde chip innan softmoddningen
Ja jag har redan nu sagt till några att det känns som lödning är lite som att blir grym på att svetsa?! Alltså träna träna och åter TRÄNA Ja så klart att göra rätt också och ha rätt grejer, värme, lödtenn osv, samt att förstå grunden givetvis.
Varför ska du torka av lödningen efteråt?
RRalleB skrev:
Gällandes flux/flussmedel så hade jag satsat på det för 114kr härifrån: [länk]
Dutta på lite med en tops på stället du ska löda så ska du se vilken skillnad det kommer bli.
när det svalnat så använder du lite: [länk]
Där du lött och tar en tops och torkar av lödningen med.
Jag brukar spraya lite i en liten kopp som jag doppar topsen i och svabbar av lödningen.
lödning handlar egentligen om att öva och öva, viktigt att förstå att det inte är lödspetsen som ska smälta lodet utan att det är stället man ska löda på som ska nå den temperaturer för att smälta och binda.
Många tror det är lätt men det kräver teknik, speciellt när man kommer till nivån där man ska löda riktigt små lödpunkter.
T.ex. som på denna bilden som jag lånade från internet:
[bild]
Gjort ett antal sådana här själv när man behövde chip innan softmoddningen
Man tvättar av för att få bort ev. flux rester och andra ytliga föroreningar. Annars är risken, ja, inte jättestor men.. att det börjar ärga. fluxrester kan göra kortslutning, även om det är en tämligen liten risk.
Sen på första bilden inlägget står stationen på 480 grader, då kan du mycket väl ha sabbat spetsen på ett par timmar. Skulle också rekommendera ny spets.
Och ja, det är övning, övning, övning. Jag skulle utan problem fixa patchningarna i bilderna ovan, handlöder lätt och ledigt chip komponenter i 0402 size (1x0.5mm), tssop kapslar (som de stora ic kretsarna i bilden) och patchar ledningsbanor som är 0.15mm breda... Men då har jag övat i 10 år nästan dagligen. Men det är överkurs här, ett par timmar så borde du få ordning på det!
Mitt nästa projekt kommer bli att montera och löda ledlist i flera vitrinskåp med glasdörrar. Skåpen är vita och nu försöker jag hitta liknande kabel som du föreslog men som är vit och där går jag bet
Sedan det bästa av allt är ju om den är ihopsatt som högtalarkabel så blir den lättare att limma/fästa i skåpet.
Eetompau skrev:
Här är ett exempel på en tunn kopplingskabel som borde duga mellan sektionerna:
[länk]