Byggahus.se

Lödning: Låna ström från kabel

1. peterwesterlund
    Medlem · Stockholm · 951 inlägg

peterwesterlund

Medlem
    Det här handlar visserligen om elektronik i en bil och inte ett hus. Men hur som helst.

Ska låna ström från en kabel till två andra kablar. Vilket är bästa sätt att gå till väga? Förmodar lödning ja, men hur ska dom lödas? Ska kabeln som jag tar ström ifrån kapas av, eller ska jag löda fast de två andra bara på den? Och kan allt lödas ihop i en klump på ett ställe eller bör man sätta de två kablarna varsina ställen på strömkabeln?

2. T
    Medlem · Dalarna · 2 847 inlägg

Troberg

Medlem
    Är det bil så är det bättre att klämma på kabelskor. Det finns kabelskor för att grena kabel. Bara klämma på dem, enkelt och snabbt, och du behöver inte kunna löda (jag gissar från din fråga att du inte är så van vid att löda, ber om ursäkt om jag har fel).

• Laddar…
  3. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Du har helt rätt, jag är inte van alls att löda. Men även detta med kabelskor är främmande. Skulle vilja veta hur jag ska gå till väga i detta sammanhang också. Hur ska kabelskorna användas i mitt fall?

4. B
    Medlem · 132 inlägg

berrabongo

Medlem
    • Laddar…
  5. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Okej, vad är det för nått? Vad heter det? Hur använder man dem?

6. V
    Medlem · Skåne · 498 inlägg

vilpi

Medlem
    Japp, använd kabelskor.
    Lödning i bil fungerar jättebra i början, sen vibrerar det loss.

7. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Min fråga kvarstår. Hur ska kabelskorna användas i mitt fall? Förstår inte riktigt.

Edit: Ska jag kapa strömkabeln, sen sätta kabelskor på alla 4 ändar och sen lägga skorna på varandra och fästa med en skruv och mutter eller?

Redigerat 4 nov 2015 18:07
  8. E
    Medlem · jämtland · 19 928 inlägg

elmont

Medlem
    Du ska INTE kapa kabeln utan dra den rakt igenom och i andra "hålet sätter du avgreningen och sedan pressar du ner metallen (som då får kontakt med ledarna) och "låser" genom att vika över plastlocket. Den finns på tex ställen som säljer biltillbehör, Clas Ohlson mm.

9. S
    Anonym

SBH

Anonym
    funderar om dessa kablar skall gå till extraljus?

10. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    elmont: Pratar du om kabelskor som är ett hål? Alltså så här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    rorkabelskor.jpg

Jag förstår faktiskt inte hur du menar att det ska fungera. Strömkabeln kan jag inte komma åt i dess ändar. Så om den ska träs igenom något så MÅSTE den kapas.

SBH: Jag ska byta ut baklyktorna, från glöd till led. De två mindre lyktorna i detta set som sitter på bakluckan måste låna ström från nummerplåten.

Edit: Så här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    map.jpg

Redigerat 4 nov 2015 18:21
  11. S
    Anonym

SBH

Anonym
    inte ta dom som berrabongo tipsar om?

12. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Gärna, om jag som sagt får svar på hur dom fungerar.

13. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 534 inlägg

MagHam

Husägare
    Nej, nu måste jag protestera. En korrekt utförd lödning vibrerar du inte loss.

Men jag håller med om att - kan man inte - så är nog klämdon lättare.

• Laddar…
  14. nisse123
    Medlem · stockholm · 759 inlägg

nisse123

Medlem
    Köp såna som berrabongo hänvisar till.
    titta sen noga på hur den är konstruerad , så förstår du nog hur det skall vara.
    Om du inte fattar det ska du ej hålla på med bilel.

15. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    MagHam: Senast jag lödde var nog i grundskolan. Jag har ändå försökt läsa på på internet nu om hur man går till väga:

1. Tvinna ändarna
    2. Sedan förlöda alla ledare för sig. Och detta genom att för varje ledare lägga lödpennan under ledaren så att den blir varm. Sedan lägga lödtråden mot ledaren och inte använda för mycket lödtråd och det får inte bli klumpar.
    3. Sedan ska allt sammanfogas genom att man håller alla ledarna mot varandra och värmer upp dem så löden smälter ihop med varandra
    4. Efteråt ska man låta det svalna och här ska man då egentligen ha en krympslang som man statt på innan, men som inte jag förstår hur det ska fungera när det är mer än två ändar som ska sammanfogas. Man ska hur som helst använda vulktejp efteråt genom att dra ut den när man tejpar så den senare drar ihop sig (tar ca 2 dygn). Sen kan man även täta mer med eltejp och/eller tygtejp om man inte vill att kablar ska gnissla mot varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.