Byggahus.se

Löda sprucket kopparrör?

1. R
    Medlem · VG · 40 inlägg

Röret

Medlem
    Har fått ett vattenrör frostsprängt (liten spricka - 4 mm lång). Kan man laga detta genom att löda eller är det svets som gäller? Röret är lätt åtkomligt och inte nära brännbart material.
    Om det går att löda - hur?
    Finns det annan metod att laga detta?

• Laddar…
  2. Consensus
    Medlem · 1 797 inlägg
    Varför inte byta den trasiga delen? Jag antar att röret inte ligger dolt, då får du byta så mycket att du får skarvarna synliga.

3. R
    Medlem · VG · 40 inlägg

Röret

Medlem
    Jag tänkte först på det, men röret sitter ihopsvetsat med en förgrening helt nära sprickan, så jag antar att det inte är en enkel lösning?

4. M
    Medlem · Stockholms län · 2 235 inlägg

myrstack

Medlem
    Ersätta skadade delen med en klämringskoppling? Brukar iofs krävas att du kan skjuta in rören i en sådan vid montering men du kanske kan pressa isär dessa tillräckligt för att få in denna. Får du inte bort tillräckligt med skadat rör med en sådan sätt dit en ballofix

// M

5. T
    Medlem · 1 283 inlägg
    Håller med om att byta ut är det bästa men går inte det så är det inga konstigheter att löda heller.
    Skär isf till en nga cm lång rörbit som har liknade innerdiameter som skadade rörets ytterdiameter och klyv sedan detta i två halvor, rengör med smärgelduk, flussa, lägg på "locket" och löda fast den med silverlod eller annat lämpligt lod.
    Men har du inte erfrenhet av lödning bör du kke inte börja med detta utan att ha övat på skrotbitar först.
    Lycka till!

6. R
    Medlem · VG · 40 inlägg

Röret

Medlem
    Är silverlod att föredra?

7. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 262 inlägg

prototypen

Medlem
    OM det vore jag skulle jag löda igen sprickan med fosforbronslod, att få tätt runt en laglapp är inte helt enkelt.

Protte

8. R
    Medlem · VG · 40 inlägg

Röret

Medlem
    Hur går man tillväga då?

9. D
    Medlem · Östergötland · 452 inlägg

drakhenke

Medlem
    har röret nu frusit innebär detta att det blivit liiiite tunnare ,eftersom isen frostsprängt det, skulle jag vara du så byter jag ut delarna

10. S
    Medlem · Västra Götaland · 80 inlägg

stiges

Medlem
    Om du ska byta röret mät först med skjutmått där du tänkt kapa, frostsprängningen kan ha gjort röret grövre så att ingen klämringskoppling passar...
    Löda funkar fint...

11. R
    Medlem · VG · 40 inlägg

Röret

Medlem
    Jag skall nog pröva att löda. Var kan man finna fosforbronslod?

12. J
    Medlem · Stockholm · 376 inlägg

Jenzza

Medlem
    Du trycker igen sprickan så att den blir så liten som möjligt,
    Sen putsar du av det med lite putsduk, Hårdlöd med svagt sotande låga och fosforkopparlod med 5 % silverhalt.

Fluss behövs inte när du hårdlöder koppar med fosforkopparlod.
    Duschmunstycke på svetsen underlättar jämn värmespridning och minskar risken för överhettning.

fosforkopparlod köper du i vilken riktig vvsbutik som helst, Det funkar även med 2 % silverhalt men 5 % är mycket bättre.

13. R
    Medlem · VG · 40 inlägg

Röret

Medlem
    Det funkade. Tätt och bra - hoppas nu bara att det håller också (ja, hur säker är en sådan här lagning?)
    Tack för alla goda råd!

14. J
    Medlem · Stockholm · 376 inlägg

Jenzza

Medlem
    Den är mycket säker.

15. T
    Medlem · 1 283 inlägg
    Lagningen är säker bara du är säker på att det inte blivit nga begynnande sträckningar/bristningar på ett annat ställe på röret som du inte sett ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.