Byggahus.se

Löda kopparrör - Övergång eller Övergångskoppling?

1. AntiZ
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Första inlägget på detta forum.

Eldar med ved och tänkte utöka nuvarande pannvolym med 500 liter (inte så mycket, men mest i testsyfte då vi ev. ska kasta ut pannan och köra berg/luft istället.)

Hursomhelst tänkte jag löda ihop lite rör för att koppla ihop pannans tank (via exp. kärlet) till ackumulatortanken och tillbaka till retur-in-loppet på pannan. Låta en cirkulationspump driva runt vattnet i båda tankarna (ack. + panna) så att det blir en "virtuell" 700 liters tank. Dvs skippa laddautomatik (tillsvidare).

Frågan jag har är nu:

När man ska koppla på ett kopparrör (säg 28mm) på en 25R gänga så finns det lite bra prylar på Rinkaby-rör som gör jobbet. Jag undrar vad det är för skillnad på Övergång (ex. 3873) och Övergångskoppling (ex. 3975)?
    Jag vill inte stå där med ett 2 meter ihoplött rör med vinklar och böjjar för att inse att övergången till gänga kräver att hela rörer roterar med muttern. (Eller om man måste efterdra för det läcker lite...)

Hur ska jag tänka för att på ett bra sätt koppla ihop rör med ack.tank. (Tror det är 2 st 25R + 2 st 28mm rör som sticker rakt ut från tanken (som om den som tog bort tanken bara kapade röret rakt av)). Pannan har 25R till retur och 20R från exp. kärl.

Mvh
    /Mats

2. R
    Medlem Nivå 1
    Övergångskopplingen 3975 har lekande mutter. Övergången 3873 blir bara en gänga när du lödat fast den på röret.
    Jag hade valt övergångskopplingar. Är alltid bra att kunna efterspänna som du själv skriver.
    På 28 rören från tanken kan du ju sätta vanliga klämringskopplingar ( 3648 ).

3. AntiZ
    Medlem Nivå 1
    Tackar för informationen. Klämring känns som det smidigaste alternativet på rören, helt klart.

/Mats