Byggahus.se

Lockpriserna är tillbaka

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Experter menar på att accepterat pris inte längre fungerar och att det krävs en ny branschöverenskommelse.

Du kan läsa artikeln här: Lockpriserna är tillbaka

• Svara
  2. F
    Byggveteran · Nivå 17
    I Malmö gäller nästan det omvända i många områden.

• Svara
  3. H
    Medlem Nivå 8
    Råkade nyss ut för en husaffär där säljaren inte accepterade högsta budet som låg 55kkr över acceptpris. Då är det ju inte accepterat pris kan man tycka...

• Svara
  4. D
    Medlem · Nivå 8
    En kompis råkade nyss ut för det med, bjöd lite över accepterat pris och vann budgivningen men säljaren ville ha mer. Han hoppade av affären.

Tycker en sådan mäklare ska prickas, han ska sätta ett pris som säljaren vill sälja till. Inte locka köpare.

• Svara
  5. I
    Medlem · Nivå 13
    Mäklaren kan inte prickas i den situationen. Det är fullt möjligt att mäklaren gjort klart för säljaren att accept-pris ska respekteras men att säljaren ändå vägrar att sälja när väl situationen uppstår.

• Svara
  6. O
    Bannad · Nivå 15
    Tja när jag sålde min lägenhet, i Stockholms innerstad så satte mäklaren ett pris jag aldrig skulle sålt för. Men det var det läget som lägenheterna låg ute för i acceptpris. Så nä de fungerar inte med acceptpris, men det har jag misstänkt länge.
    Mäklarna skyller gärna på att det är så svårt att värdera ett hus, men det är deras arbete.
    Vore bra om man tog tag i det igen...
    Går det att lagstadga?

• Svara