Byggahus.se

Lockbettel, behövs dom?

1. D
    Medlem · Österbotten · 4 093 inlägg

DennisCA

Medlem
    Enligt Paul Sellers behöver man ingen lockbettel för att hacka upp ett tapphål:

Jag har ingen lockbettel så jag har ingen erfarenhet i frågan. Jag har nyttjat vanliga stämjärn men jag är nyfiken på vad andra tycker, har dom några fördelar?

2. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 556 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Jag har båda, växlar mellan vad jag använder. Enstaka gånger när jag använt stämjärn och vart oförsiktig har jag skadat eggen och då svurit över att jag inte använt lockbetteln istället. Men generellt tycker jag det funkar bra med vanliga stämjärn.

3. T
    Medlem · Östergötland · 53 inlägg

t_conradsson

Medlem
    Personligen använder jag inte lockbetteln på det där viset. Jag bildar en jämn botten genom att gå fram och tillbaka och bara ta några mm i taget. Om det är effektivare vet jag inte men det är åtminstonde lättare att hålla ett jämnt djup.

Sen skulle jag nog inte vilja bända så som sellers gör med stämjärnet

4. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 556 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Är när jag bänt, med lite för mycket djup, och för låg eggvinkel som jag skadat mina järn..

5. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 973 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
  6. H
    Medlem · Österbotten · 6 587 inlägg

heimlaga

Medlem
    Har man penningskris går det att hugga tapphål med vanligt stämjärn men om man har råd är lockbettlar värda sitt pris. I synnerhet de smalare modellerna. Från 12 mm och uppåt blir varliga stämjärn så pass styva att de går bra att hugga tapphål med tycker jag.

Jag skulle säga att effektivitetsförbättringen då jag gick från stämjärn till lockbettel var nästan lika stor som då jag gick från lockbettel till stämborrmaskin.

7. D
    Medlem · Österbotten · 4 093 inlägg

DennisCA

Medlem
    Jag håller på med ett 10mm stämjärn just här, det blev så att jag börjat knacka ut början till tapphålet, sen borrar jag bort det mesta med pelarborren. Funkar väl OK men lite surt. Tänkte detta skulle bli ett "handtools only" projekt men nä det blev det icke.

Och sen blev den första tappen jag sågade för hand så åt skogen ful att jag gjorde resten av tapparna på justersågen, de blev alla perfekta. Det är inte så lätt detta med handverktyg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.