Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

LLVP i källaren. Placeringsråd önskas.

1. M
    Medlem · Örebro · 29 inlägg

mev

Medlem
    Har elelement i huset, många måste nog bytas pga gammla termostater i bimetall.
    Övervånningen satt det en llvp installera när vi flytta in. Den värmer nog 95% av ytan då planlösningen är bra.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20211216_141829.jpg

Men nu vill vi sänka uppvärmningskostnaderna för källaren (på 122kvm) genom att installera llvp där också.

Men gör jag bort mig om jag försöker få en att räcka till både sovrum och tvrum? Eller måste jag hosta upp för flera llvp:ar?

2. J
    Medlem · Stockholm · 5 624 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Sovrummen, förråden, klädkammaren, omklädningsrummet och WC behöver (nya) elradiatorer. I TV-rummet kan man sätta en LLVP men mycket av värmen kommer direkt att försvinna uppåt via den öppna trappan och värma övervåningen. Vore bra om det gick att sätta igen trappan och ha en dörr där. Då skulle värmen kunna sprida sig bättre på nedre våningen.

3. M
    Medlem · Örebro · 29 inlägg

mev

Medlem
    Om jag sätter den i tv-rummet så blir nästan den på övervånningen onödig känns det som.

Vill inte värma med direktel i dessa tider. Kan man inte installera en sån med två innedelar tro? En i allrum, och en i tv-rum och sen hålla dörrarna till sovrummen öppna för att få in värmen. Är framför allt det översta sovrummet som behöver värme. Det nedre sovrummet är gym för tillfället ändå.
    Sen kom jag på att det kanske går och sätta en bred ventil uppe efter taket i allrummet mot tv-rummet. Då kanske en llvp får ut lite värme i tv rummet den vägen. För annars går väl värmen upp för trappen direkt när luften kommer genom den befintliga dörren ifrån allrummet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.