Byggahus.se

LK universal dosa och tätskikt

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej. Någon som monterat LK universal väggdosor i badrum?
    Fattar inte riktigt hur man ska hantera väggenomföringen med tätskiktet. Kanske beror på att jag fått hem fel manchetter möjligtvis.
    Mina medskickade mancheter är 10cm i diameter och centrumhålet ca 16mm.
    I instruktionerna står det ju att väggdosan ska kapas ca 10mm utanför färdig vägg. Det tolkar jag som att man måste täta mellan vägg och dosans genomföring med en manchett men då måste man ju den ha ett centrumhål på ca 5 cm!
    Vad har jag missat här?

mvh
    /Johan

2. S
    Medlem Nivå 6
    Jag gissar att det handlar om väggdosor för RiR. Jag har kollat på Wirsbo och Roots motsvarade.
    Principen är att utrymmet inuti dosan skall vara avtättat så att inget vatten kan tränga in om väggdosan t.ex. sitter i duschen.
    För Roth anges att dosans hals skall sticka ut 2 mm utanför färdig vägg. Dosan tätas sedan genom att man den vattenanslutning som gängas in i dosans rörgänga (Det finns flera olika, Ex. Cu 10 i vinkel, anslutning för blandare ...)
    är försedd med en bricka med en packning på baksidan som som tätar mot dosans kant som ju enl. ovan sticker fram utanför 2 mm utansför väggbeklädnaden.

Återstår tätningskicktet som skall ansuta mot dosans utsida. För detta används en manchett som träs över dosan Manchetten ansluts sedan till tätskicktet på väggen genom att den målas över med den membrantätning du tänkt att använda.

De 10 mm som nämns är nog för att klara tätskickt + normal platssättning och ändå ha en några milimeter av dosan stickande utanför väggbeklädnaden.

Då måste naturligtvis fixa manchetten/tätskicktet först och tätningen mot doskanten efter det att väggbeklädnaden är klar.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Tack Sven. Ska kika lite på Roth och Wirsbo också så klarnar det nog.

/Johan

4. P
    Medlem Nivå 2
    Kikade på Roths beskrivning och nu är jag med. Ser nu att dosan blir helt tät när man drar i "pluggen" kring kopplingen inne i dosan.
    Och då hade jag fått fel manchetter, suck....

/Johan