LK Push fit verkar smidigt, men jag får inte ihop hur montaget ska gå till rent praktiskt.

Enligt monteringsanvisningarna ska röret vridas (i praktiken är det väl kopplingen som vrids, röret sitter ju fast i byggnaden, eller ska det vridas inuti ytterröret i hela dess längd?) samtidigt som det trycks in i kopplingen? För just fördelare rekomenderas att den är demonterad från skåpet för att göra momentet lite enklare. (https://www.lksystems.se/globalasse...e.29.c.33_monteringsanvisning-_lk-pushfit.pdf, steg 5). För första röret förstår jag detta, men för rör två och tre borde det ju vara svårare att vrida på fördelaren. Om man ändå lyckas så hur får jag fast fördelaren i skåpet? Den ska ju anslutas till föregående fördelare men en gänganslutning... Jag ser inte hur detta skulle vara möjligt med tre rör fastsatta.

Det finns ju andra lösningar och jag behöver ju egentligtn inte använda push-kopplingar. Men det verkar överlag ganska praktiskt och jag vill tro att det är jag som missuppfattat hur fördelaren ska monteras.

Tacksam för tips.

//Christian

Det underlättar om man kan vrida lite, men inget måste för att få i slangen i kopplingen.

OK, skönt att höra. Det låter som om jag möjligtvis övertolkat instruktionen.

Är push-fit att föredra eller är vanlig klämringskoppling smidigare? Det rör sig om en utökning i fördelarskåpet, så där finns redan lite saker monterade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.