Byggahus.se

LK kopplingsset till VSH (Broen) T-rör

1. E
    Medlem Nivå 3
    Är på väg att beställa lite rördelar från rinkabyrör men blir inte klok på hur man kan blanda.

Under klämringskopplingar har de en PEX klämringshalva (rsk 4814373). När jag kollar upp den så står det i Monteringsanvisning för LK universalsystem:

"LK Kopplingsset G15 x AX16 kan monteras
    på såväl rör PE-X16 som PAL16, för fogning
    mot LK Fördelare UNI eller LK Conex och
    motsvarande kopplingar."

Vad menas med en "motsvarande kopplingar"? Är det ok att sätta denna på ett T-rör från Broen (VSH)?

Redigerat 25 okt 2015 22:52
  2. C
    Medlem · Nivå 14
    I en viss typ av klämringskoppling så passar den, och ersätter klämringen. Mao är den konisk i en vis vinkel.
    Det gör också att den inte passar överallt, utan bara i de kopplingar med rätt vinkel på den koniska delen.

I ditt fall är det kanske bättre med en halvkoppling, den passar mot raka delar, inte koniska. Och sen ett T som har två klämringar, och ett rak stick.
    http://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-pal-pex-16x15r/
    Just denna passar dock endast för PAL rör, inte PEx (16x2,0 vs 16x2,2)

3. E
    Medlem Nivå 3
    Det slutade med att jag köpte connex klämringskopplingar från sigro. Så kör jag LK rakt igenom.

Är det annars ok att blanda delar från olika fabrikat om de är raka?

Jag blir inte klok på reglerna.

Redigerat 26 okt 2015 07:57
    • Laddar…
  4. C
    Medlem · Nivå 14
    Rak och rörgängade delar får man blanda, och olika fabrikat kan man blanda om man går med raka eller rör mellan delarna.

Koniska delar typ klämringar ska inte blandas, och man ska undvika att blanda icke typgodkända kopplingar för PEX, även om dimensionerna är samma.

• Laddar…