Byggahus.se

LK Golvvärme

1. E
    Medlem · Gävle · 28 inlägg

efji

Medlem
    Nu har jag en fundering som jag hoppas ni kloka kan hjälpa till med.

Jag har satt upp en LK golvvärmeshunt och har till den tre slingor.
    Två av slingorna går till köket och en till hallen.

Vad ska man nu använda för att styra detta bäst och enklast utan att bli ruinerad på kuppen?
    LK verkar ju ha massa olika varianter.
    Jag kan gärna köra det trådbundet eftersom vi pratar korta avstånd.

Min egna gissning är tre ställdon, två stycken rums regleringar och en 24 v omvandlare.
    Sen sätter jag omvandlaren och ställdonen vid shunten och rumsregleringarns på lämpligs placeringar i rummet.
    Drar sedan två av ställdonen till kökets reglering och den andra till hallen.
    Kopplar in omvandlare i uttagen och kör
    Vad säger ni som vet?

Fredrik

2. P
    Medlem · 317 inlägg
    Jag har också tre slingor. En för badrum, en för entré och en för kök.
    Jag gjorde så enkelt som möjligt. En givare i badrummet som styr hela shunten. Sen justerar jag bara in flödena på slingorna för hand.
    Idén är att badrummet är det enda stängda utrymmet och därför satte jag rumsgivaren där.
    Entrén får gärna värma på mer då värmen därifrån stiger upp i trappen och hjälper till att värma övervåningen.
    I köket är det ren komfortvärme då jag har radiatorn vid fönstret kvar där.

Givaren i badrummet strävar efter att få 21 grader och genom att då trimma in slingorna individuellt (strypa i badrum och kök och låta entréslingan vara fullt öppen) så har jag precis den funktion jag önskar.

Jag använder den medföljande kapilärrörsgivaren så inte en enda kabel har dragits, och det funkar kanon.

3. iMikael Lundgren
    Elektroniktokig · 329 inlägg

iMikael Lundgren

Elektroniktokig
    Det är gjort som du föreslog hemma hos mig. Sätt omvandlaren inte vid golvet som den sitter hos mig, den har blivit blöt flera ggr av cirkulationspumpar och diverse hantverkare. Att bara ha en regulator verkar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.