Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

LK golvvärme, vad köpa??

1. O
    Medlem · dalarnas · 25 inlägg

ollelarzon

Medlem
    Hej på er!

Jag ska ha LK golvvärme på nedervåningen i huset jag håller på att renovera. På övervåningen blir det radiatorer. Nu när jag skulle beställa grejer på rinkaby rör fick jag se att det står "Shuntgrupp avsedd för system med huvudpump" på fördelarshunten dom säljer.
    Är det en sån jag ska ha eller ska jag ha en som är avsedd för system utan huvudpump??

Hur många slingor behöver jag?? Ytan är ca 90m3 ; kök/matsal 45m3, tv rum 25m3, toa 10m3 och hall 10m3

Behöver jag en bypass anordning också? Och vad gör den?

Tack för svar!!

2. F
    Medlem · Skåne · 34 inlägg

FELLE

Medlem
    Jag misstänker att det är en shunt för system med huvudpump som du ska ha. Du kommer troligen mata radiatorerna på ovanvåningen direkt från pannan som har en pump och då kallas för huvudpump. LK´s shunt dockar du in på det systemet.
    Jag skulle rekommendera 3 slingor i kök/matsal, 2 slingor i kök/matsal samt 1 slinga i toa samt hall.
    Beträffande By-pass så behöver du inte det. LK Shunten som Rinkaby saluför har en tryckstyrd pump som stoppar flödet när alla ventiler stänger.

3. G
    Medlem · Skåne · 71 inlägg

gorran

Medlem
    Hej!
    Mitt tips är att du kontaktar LK så kan de hjälpa dig med materialspec samt dimensionering av slingorna i huset. Detta gör de kostandsfritt.
    Mvh
    Göran

4. O
    Medlem · dalarnas · 25 inlägg

ollelarzon

Medlem
    Tack för svar!!

Ringde till LK och svaret va ju ganska enkelt:
    Om jag tar vattnet direkt från tanken ska jag ha en för system utan huvudpump och om jag kopplar shunten efter radiatorpumpen ska jag ha en för system med huvudpump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.