Byggahus.se

LK golvvärme temperatur

1. L
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Har en luftvattenvärmepump som skickar vatten till mitt golvvärmesystem, LK. Den består av en shunt och massa don. Har två skåp, ett per plan. Från värmepumpen så skickar jag 50 grader vatten, men trotts att jag skruvar upp LKskåpet till max så blir det inte mer än 40 grader som åker in i golvvärmen. Nu när det är -5 grader ute så får jag inte upp tempen och LKskåpet är rätt kallt. Tidigare har skåpet blivit riktigt varmt. Känns även som att rören som går ut i golvet inte är varma heller.

Fråga:
    - vilken temp på vattnet trycker ni ut?
    - någon som upplevt att LK shunten aldrig blir varmare än 40 grader?

2. L
    Medlem · Nivå 14
    50 grader är på tok för högt för golvvärme. Du bör ha en framledning på max 45 grader vid DUT (Dimensionerande utetemperatur). Alltså i princip på den kallaste dagen på året.

Är det kallt inomhus?

3. L
    Medlem Nivå 4
    Cirka 19-20 grader inomhus. Vill ha närmare 24.

Intressant att du tycker att det är för högt. Hur kommer det sig? Borde inte shunten visa åtminstone 45?

Vill också tillägga att golvet i badrummen brukade vara betydligt varmare än vad de är nu. Undrar om slingorna kyls ner pga dålig isolering i väggarna?

4. M
    Medlem · Nivå 6
    Med 50-gradigt vatten i slingorna skulle det bli väldigt ojämn temperatur i rummet och på golven eftersom den behöver slå av/ på ganska ofta för att hålla rummet 24 grader. Golvet skulle nog bli obehagligt varmt och det blir oerhörda påfrestningar på det när det pendlar så i temperatur.
    Även 35-gradigt vatten räcker nog väl för att nå din trivseltemperatur och då behöver värmen vara på betydligt längre perioder vilket ger mycket jämnare värme.
    Om rummet bara blir 19 grader trots hög framledningstemperatur så måste felet ligga i regleringen av slingorna.
    Hur menar du med att det vatten som går ut i golvet är 40 grader men att LK-skåpen är kalla? Är det fördelningsskåp du menar? Det inkommande vattnet i fördelarna måste väl ha samma temperatur som den ut från shunten?

5. L
    Medlem Nivå 4
    Bifogar bilder nedan. I badrummet är det 21 trots att termostaten står på max. Tidigare har jag kunnat få 27-28 grader vid maxläge och då har golvet känts obehagligt varmt. Nu är det dock ljummet.

På bilden ser du 40 grader tillförsel samt retur

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20191203_071818.jpg
    IMG_20191203_071806.jpg
    IMG_20191203_072010.jpg
    IMG_20191203_072005.jpg
    IMG_20191203_072056.jpg
    IMG_20191203_072019.jpg

6. K
    Medlem · Nivå 13
    Har du radiatorer också, eller vad föranleder shunten?

- Står pos (5) på max?
    - Är Temperaturbegränsaren pos (11) öppen?
    - Primärflödet till fördelarna kan vara begränsade i antingen tillopp (6) eller returen (7) för att säkerställa att man inte sabbar flödet i resten av stammarna.. pröva att öppna ett halvt varv om dom inte är helt öppna.
    - Vad styr termoställdonen? Pröva att lossa på dom och se om du får upp flödet och därmed temperaturen.

Personligen tycker jag 40 graders framledning i slingorna just nu låter högt.
    Själv har <30 just nu i en 50-talskåk och håller 20 grader inomhus.

7. M
    Medlem · Nivå 6
    Samtliga slingor ser ju ut att vara öppna. Om då vattnet in i fördelaren är varmt så måste ju golven också bli varma även om det förstås kan ta tid. För att utesluta regleringen som felorsak så kan du väl enkelt knäppa loss styrdonet från fördelaren, då står den slingan vidöppen. Om du då skickar in 40 gradigt vatten så måste golvet bli riktigt varmt efter någon timme.

8. S
    Medlem · Nivå 5
    Men det är väl förutsatt att cirkulationspumpen går? Annars så står väl vattnet nästan still när han har shunt?

9. L
    Medlem Nivå 4
    Stort tack för alla svar.

- Pos (5) står på max
    - (11) är öppen
    - (6) samt (7) är åtdragna, kan prova att lösa på dem
    - kopplade loss några ställdon nu så får vi se när jag kommer hem. Tog bland annat bort till badrummet då klinkers är enklare att känna av

Shunten kör på max styrka. Se bild, läge 3
    Screenshot_20191203_085455.jpg

10. L
    Medlem Nivå 4
    Problemet är att golven blir inte lika varma som de blev för några veckor sen. Nu av någon anledning (när det blivit minusgrader?) så blir de inte lika varma. Till och med i lilla toaletten där golvet blev riktigt varmt, är det bara ljummet

11. L
    Medlem Nivå 4
    För att förtydliga, tidigare kunde jag lätt få upp temperaturen i badrummet till 27 grader när max var på. Men nu inte mer än 21 grader och vet inte varför. Trots att vattentemperaturen är satt till 50 grader, allt verkar snurra på i shunten

12. L
    Medlem Nivå 4