Jag installerade en Cubic Secure vattenfelsbrytare hos mig för att kunna känna mig lite tryggare i mitt inte nybyggda hus. Jag är borta ganska mycket så det kändes som en god investering för att åtminstone om olyckan är framme slippa en hel swimmingpool inomhus. Jag tyckte att det var värt pengarna.

Vattenintaget till huset är dolt i ett av sovrummen och där monterades apparaten och startades. Redan första natten så vaknade jag av ett oväsen 0400. Då slog trycktestet igång. Det surrade, det skruvde, vrider och knakar om ventilen. Alldeles för högt för att kunna sova.

Dagen efter så tänkte jag att det är väl inga problem att ställa om detta till att köra trycktestet på annan tid. Appen var igång och jag började leta efter schema för trycktest. Döm om min förvåning när jag inte hittade en sådan inställning. Skrev sedan till supporten som bekräftar att det inte går att ändra. Apparaten är fast på klockan 04.00. Förstår att det i normalfallet är en av de bättre tiderna att köra testet på då inget vatten används vid den tiden när de flest sover. Jag kommer inte att kunna använda denna utan måste stänga av den.

Skriver detta inte för att gnälla utanför att upplysa. Ibland har man inte tiden till att läsa igenom alla specifikationer eller så förutsätter man bara att viss funktionalitet ska ingå. Alltså 04.00 gäller för trycktest och det går inte att ändra. Tänk på det om ni väljer att installera en Cubic Secure, sitter den inte i ett avlägset rum så får ni en dyr väckarklocka som inte går att ställa på köpet.

• Gilla
Oscar Hermansson och 1 till
  • Laddar…
Tja!

Tack för informationen!

Du har inte hört efter med Lk om dom kan öppna möjligheten för att ändra tid eller helt enkelt stänga av den funktionen?

Hur högt låter det? Låter det även i rummet bredvid? Hur har du löst problemet?

O Oscar Hermansson skrev:
Tja!

Tack för informationen!

Du har inte hört efter med Lk om dom kan öppna möjligheten för att ändra tid eller helt enkelt stänga av den funktionen?

Hur högt låter det? Låter det även i rummet bredvid? Hur har du löst problemet?
Jag har inte varit i kontakt med LK något mer. Min lösning var att dra ur kontakten. Avstängd helt enkelt.

Den sitter bakom en inspektionslucka i väggen ca 30 * 30 cm där vattnet kommer in. Försökte att få bort ljudet genom att trycka in så mycket isolering jag kunde i hålet. Hjälpte inte mycket då ljudet fortplantar sig i kopparrören.

Om detta hade skett mitt på dagen så hade man nog inte störts allt för mycket, bara observerat att den kör testet och inte tänkt mer på det, men på natten så blir det ju annat. Lyssnar man så kommer den säkert att höras även från angränsande rum.

Det är ju lite trist att en så fundamental funktion inte finns för att kunna ställa schema för trycktest. Dom som normalt använder vatten runt 04.00 kommer inte få ett färdigt trycktest då det kommer att misslyckas eller i värsta fall så kommer apparaten att bryta vattnet då den tror att det är en läcka.

Det låter ju inte roligt.. har precis köpt en, men inte kopplat in, men vill ju inte ha till något störande ljud på natten, dock kommer vår vara i garaget så bör vara lugnt.

Du kan inte köpa ett uttag med timer så den går resten av dagen men är avstängd mellan 3 och 5 på morgonen?

O Oscar Hermansson skrev:
Det låter ju inte roligt.. har precis köpt en, men inte kopplat in, men vill ju inte ha till något störande ljud på natten, dock kommer vår vara i garaget så bör vara lugnt.

Du kan inte köpa ett uttag med timer så den går resten av dagen men är avstängd mellan 3 och 5 på morgonen?
Sitter den i garaget så är det nog ingen fara att du störs. Om man bryter strömmen med timer så sabbar man ju lite av skyddet. Trycktestet läser ju av om det är något miniläckage. Då missar man droppande kranar eller dropp i nån rörkoppling.

Kan du inte ställa om klockan i den så att dess "kl 0400" blir när du tycker det passar?

• Gilla
Josef.Andersson
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Kan du inte ställa om klockan i den så att dess "kl 0400" blir när du tycker det passar?
Finns ingen inställning för klockan vad jag har hittat iaf.

C
M MKRXX skrev:
Min lösning var att dra ur kontakten. Avstängd helt enkelt.
Men det går väl att stänga av trycktestet helt och behålla övriga funktioner?

C cpalm skrev:
Men det går väl att stänga av trycktestet helt och behålla övriga funktioner?
Det hade ju varit suveränt. Jag har dock inte sett röken av en sådan inställning men skulle gärna vilja veta hur man gör isof.

Vad bra att jag hittade denna tråd så att jag slapp leta ihjäl mig i appen! Att ha en bestämd tid för test som inte går att ändra är ju helt värdelöst. Speciellt om man stiger upp klockan 4 och går på toa varje gång testet görs. Har ändrat inställningar och larm så att det inte längre stänger av vattnet i alla fall, men då funkar ju inte produkten som tänkt.

Nu finns iaf möjlighet att själv ställa in vilken tid som trycktestet ska starta.

Lars Karrsa Lars Karrsa skrev:
Nu finns iaf möjlighet att själv ställa in vilken tid som trycktestet ska starta.
Intressant! Var ställer man in det? Hittar inget i appen! Måste man köpa en ny Cubic Secure för att få den funktionen?

M MKRXX skrev:
Intressant! Var ställer man in det? Hittar inget i appen! Måste man köpa en ny Cubic Secure för att få den funktionen?
Hittade funktionen under larminställningar. Efter att ha varit avstängd i ett halvår så kan jag nu börja använda vattenfelsbrytarn. Tack för upplysningen om den nya funktionen.

Jag tog bort funktionen att den stänger av vattnet själv. Den bröt ju hela tiden och det går ju inte.
Tycker allmänt att detta är en tveksam produkt till det priset. Rekommenderar inte i alla fall

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.