Byggahus.se

Ljusbrunn till källarfönster - utan avledning av vatten?

1. M
    Husägare · Skåne · 263 inlägg

Mikael 81

Husägare
    Vårt 50-talshus har två källarfönster med ljusbrunn. I båda finns ett kort rör i botten som jag trodde var till för att leda bort vattnet vid regn. Efter att ha konstaterat att det inte verkar funka i praktiken tog jag och grävde upp utanför/under en av ljusbrunnarna för att se hur det såg ut. Min slutsats blev att rören som sitter inte mynnar ut någonstans och alltså inte leder bort något vatten. Under ljusbrunnens gjutna betongbotten satt bara en extra betongklump, men inte något hål.

Själv tycker jag att det verkar vara en mycket märklig konstruktion. Någon som känner igen detta?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 217 inlägg

Immobil

Medlem
    Hålet har antagligen varit anslutet till en stenkista, som numera är helt igensatt. Var det inte mycket sten under ljusbrunnen?

3. M

Mikael 81

Husägare
    Inte vad jag kan hitta i alla fall. Däremot en betongklump rakt under där jag trodde att röret skulle komma ut. Och det rinner inte en droppe vatten igenom trots att det står vatten hela vägen upp i röret. På undersidan är det torrt.

• Laddar…
  4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 217 inlägg

Immobil

Medlem
    Har du provat att spola i röret?

5. M

Mikael 81

Husägare
    Röret är ordentligt rengjort uppifrån, och man ser tydligt att röret inte har någon öppning nedåt.

Jag har en plan för hur jag ska åtgärda saken, men är väldigt konfunderad över hur konstruktionen var tänkt... Eller så är det förstås bara ett misstag i bygget - kan det vara att det inte varit tillräckligt tätt vid gjutningen och att betongen runnit ut och blockerat röret?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Borra ett nytt hål eller två , om möjligt snett utåt , annars gräva , lägga slang/rör till stuprören om du vill få bort det helt från huset

7. M

Mikael 81

Husägare
    Precis. Sedan prioriterar jag nog inte att lägga rör - konstruktionen har ju "funkat" i 60 år bara på avdunstning och att suga in vattnet i betongen - så ett hål borde räcka långt. Men jag ska nog försöka passa på att slänga ner lite sten i gropen i alla fall för att förbättra avrinningen, nu när jag ändå har grävt. :)

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Blekinge · 7 621 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    det är en dricksbrunn för alla paddor som älskar att bo i ljusbrunnar.
    Vi hade samma i föräldrarhemmet och var alltid igensatta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.