Hej alla kunniga

Bor i hyresrätt i gammalt hus på landet, elen var genomgången ett antal år innan jag flyttade in så hittills har allt flutit på rätt ok.
Lgh har monterad luftvärmepump, daikin (nån standardmodell) och den är säkrad på 10A (säkringen längst till höger på plinten). Har haft en del problem att säkringen bryter när det blivit minusgrader och man belastar pumpen (d.v.s ökar temperaturen mer än 21°C på fjärrkontrollen). Händer ett par gånger om dagen så stort irritationsmoment.
Hyresvärden vill inte göra något då denne anser att det behövs säkras upp mer än 3x16 på huvudsäkringen, vilket jag anser är helt galet då det känns som en 13A skulle kunna lösa problematiken.

Det har surrat från säkringsskåpet till och från, idag tröttnade jag, lossade på locket och filmade. Ljusbågarna syns tydligt vid den krånglande säkringen. Provade att bryta strömmen och spänna till skruvarna som håller kabeln, men det fortsätter att surra.
Vad göra i nästa steg, byta säkring?

Redigerat:
  • Gilla
MattiasHard och 1 till
  • Laddar…
Purre
Vad säger märkskylten eller annan information att strömförbrukningen är på pumpen?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hittade den, "13,5 A max"
Har pratat med en elektriker med, så blir byte till 13A automatsäkring

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Den siffran talar väll bara om MAX avsäkring och inte hur mycket den drar vid drift?
Inte omöjligt att den 10A säkring som sitter där har gått sönder av någon annan anledning och nu går lite då och då.

• Gilla
Blixtmaskin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.