Byggahus.se

Ljusaste/mörkaste möjliga trallmaterial?

1. Aim Tallen
    Medlem · 24 inlägg

Aim Tallen

Medlem
    Jag tänkte bygga ett litet trädäck på min balkong. När jag tittar på olika konstruktioner på nätet så använder väldigt många virke som är brunt, grönt eller grådaskigt. Personligen så skulle jag dock vilja ha ett så ljust trädäck som möjligt. Vilket material borde jag hålla utkik efter då? Kärnved har jag hört ska vara the shit, men att denna eventuellt kan gråna med tiden. I denna artikel på Byggahus.se så nämns också att det egentligen går "utmärkt att använda obehandlad furu som trallgolv". Antar att det fortfarande är kärnfuru vi pratar om här?

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 820 inlägg

BirgitS

Medlem
    Impregnerad trall är ofta lite färgat.
    Hur regnskyddad är din balkong? Det är skillnad på balkonger utan/med tak resp. sidor.
    Kan du tänka dig att ta bort trallen på vintern?

3. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Ta bort trallen ? Fungerar ju inte lär ju bli både krokiga och skeva. Aldrig hört talas om.

4. B

BirgitS

Medlem
  5. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Vanligt tryckimpregnerat virke blir silvergrått med tiden, men det tar ett par år.

6. Aim Tallen
    Medlem · 24 inlägg

Aim Tallen

Medlem
    Inte regnskyddad alls. Den ligger helt utan något tak eller sidoväggar. Jag hade tänkt lägga en regelgrund och sedan borra fast plankor på detta, som en vanlig altan, så att ta bort den varje vinter är inte aktuellt.

7. K
    Medlem · 826 inlägg
    Har du tittat på komposittrall?

8. Aim Tallen
    Medlem · 24 inlägg

Aim Tallen

Medlem
    Jag tycker att typ allt tryckimpregnerat virke är grått eller grönt från början. Har inte sett någonting annat på de stora byggvaruhusen i alla fall.

Det ser lite för syntetiskt ut i mitt tycke.

9. B

BirgitS

Medlem
    Det blir ljusare grått med tiden om man inte behandlar det.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.