Byggahus.se

Ljusättning under dusch, hur göra med tätskikt?

1. A
    Medlem Nivå 5
    Följande bilder har jag länkat från speedomac's galleri på min hembio.com, hoppas ägaren inte blir sur, isf tar jag bort dem:

Skulle vilja försöka mig på en liknande lösning, fast med dagens krav på täthet blir det ju lite värre...
    går det att få tätskiktet tätt mot glasbetong utan att "måla" över dessa?? - Hur skulle ni som kan detta lösa en
    liknande uppgift? - Om det ens går med dagens stränga krav... Alla tipps mottages tacksamt då jag har kommit till den punkt i renoveringen där jag måste veta hur jag ska planera duschen nu, avlopp mm. Den befintliga lösningen på bilderna betår av en armerad slang som är ingjuten intill glasbetongen där man sedan trätt in en ljusslang. Jag kommer ha en skrubb på andra sidan väggen där slangen kan mynna ut för enkel åtkomst & byte av ljusslangen..

MVH: Marcus

2. J
    Medlem Nivå 15
    Jag har svårt att tro att du kommer hitta en lösning som inte innebär att du får ta på dig konstruktionsansvaret själv. Det finns inga leverantörer som har en konstruktion för detta, och det ligger utanför ramarna för branschreglerna. Jag vill inte ge några förslag på en lösning, men om du hittar någon så föreslår jag att du får skriftligt från ditt försäkringsbolag på att de godkänner detta och betalar ut ersättning vid en eventuell skada.

3. A
    Medlem Nivå 5
    Är inne på samma linje själv, men, ansvaret dör duschen är en sak, frågan är om hela badrummet underkänns pga duschen då eller? - Låt säga att jag hittar en bra lösning på detta, försäkringsbolaget vill inte va med på det, men så får jag problem vid badkaret, där det är enligt konstens alla regler... hur ser försäkringen på sådant?

finns det genomskinligt tätskikt? isf skulle man kunna tänka sig att låta tätskiktet sitta över allt utom vid glasbetongen, alltså glasbetongen är monterad ovanpå membranet som vilken glasvägg som hellst... problemet blir väll att fixera slangen så att den sitter fast samtidigt som tillräckligt mycket tittar fram för ljusets skull.... men det kanske lutar åt att hoppa denna coola idé annars =(... kanske kan sätta ljusrampen på samma sätt fast i taket istället??

4. J
    Medlem Nivå 15
    Om en skada tydligt inte har med denna speciallösning att göra, och det i övrigt är gjort by the book, så har jag svårt att tro att försäkringsbolaget skulle protestera. Men visst kan de bli misstänksamma, det kan hända att du kommer få visa mycket tydligt att resten är korrekt utfört.

Och nej, det finns inga genomskinliga tätskikt.

5. M
    Medlem Nivå 6
    Tänk istället att ljusslangen skall ligga utanför tätskiktet.
    Klinkers sätts ju utanpå tätskiktet, om man kan göra fogen stor nog för att gömma en ljusslang och hitta klinkersplattor i glasbetong.

Har egentligen ingen aning men gillar att tänka utanför ramen. :)

6. A
    Medlem Nivå 5
    Problemet som jag ser det är genomföringen för slangen, tanken är alltså att ha en slang som man sedan drar in ljusslangen i.. kunde man få genomföringen helt tät så skulle det inte vara några problem. Jag tror heller inte att det skulle bli så svårt att få det tätt utan snarare att övertyga försäkringsbolaget om det... man har ju genomföringar för rör, så kan man få dem täta så går det med en slang...

//Marcus

7. J
    Medlem Nivå 9
    Lägg slangen helt på utsidan om tätskiktet, dvs även "hålet" där slangen går in bakom glasbetongen så måste det ju vara ok. Du har altså inget hål till nått annat rum utan hålet går in i badrummet i stället.

8. A
    Medlem Nivå 5
    Det var så jag tänkt, men problemet kvarstår, el, ljus behöver (tyvärr) ström för att fungera, och hur man än ser på det så måste slangen vidare till ett eluttag/dosa.. min tanke var att ta en 1" genomskinlig slang, plugga ena änden.. köra andra igenom väggen ut på andra sidan så jag har andra änden i min "skrubb".. mata in ljusslangen därifrån och woila.. varde ljus.. men faktum kvarstår.. slangen måste bryta igenom tätskiktet antingen via golv eller vägg.. och jag har inte reglerna i huvudet, men har för mig att de nya inte tillåter annat än rörgenomföringar för vatten/avlopp i väggen??

En tanke är ju att tillverka en kanal på en ca 1" x 1 " lodrätt i väggen och tätskikta innanför och lägga slangen utanför tätskiktet, men innanför kaklet, då kunde man ju sedan köra slangen genom taket där det inte är krav på tätskikt och komma ut i skrubben, problemet är väl att skjuta in ljusslangen isf, men då får man ha trätt in den från början. Ljusslang har en tendens att gå sönder dock, .. frågan är om det hade funkat att skjuta in en ny isf... många funderingar..

9. H
    Medlem Nivå 1
    Jäkligt snyggt! Varför inte fråga "speedomac" hur han har gjort och vad hans försäkringsbolag säger? /P

10. A
    Medlem Nivå 5
    En bra tanke =) - Det är tydligen byggt -05 och då var det ju andra regler (väl?).. men ska slänga iväg ett mail iaf.

11. J
    Medlem Nivå 9
    Det måste ju vara tillåtet med el genomföringar i väggen eller hur? I alla fall om det inte är i direkt anslutning till duschen. Om du får till en el matning från ett tillåtet ställe (inne i badrummet) och drar en sladd ner till duschen så behöver du inte gå igenom tätskiktet i dusch utrymmet. Om du sen kan dölja sladden på nått fiffigt sätt så är ju allt väl :)