Hej,

Är detta en bra lösning? Ett tvärsnitt ovanifrån.
Tänkte ljudisolera en betongvägg.
1. Sätta skumgummi på en spånskiveplanka (10 cm bred, 1,1 cm tjock)
2. Skruva fast spånskiveplankan på betongvägggen med Skruv A.
3. Skruva fast första lagret gips med Skruv B endast in i spånskivan. Men blir skruven för kort? Kan jag använda plugg?
4. Limma fast andra lagret gips på det första lagret? (Skruva vid behov vid limmningen)

Det kommer alltså bli en luftspalt på ca 11 mm mellan betongen och gipset.
Vilka dimensioner skall det vara på skruvarna?

• Schematisk illustration av ljudisolering med betong, spånskiva, gips och skruvar i tvärsnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket typ av ljud vill du få bort? Man hanterar olika ljud och frekvenser på olika sätt.

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
I icho skrev:
Vilket typ av ljud vill du få bort? Man hanterar olika ljud och frekvenser på olika sätt.
Har en hostande granne..

Använd inte spånskiva i första lagret. Skruvar fäster bättre i trä men bäst är nog plywood.

D Daniel 109 skrev:
Använd inte spånskiva i första lagret. Skruvar fäster bättre i trä men bäst är nog plywood.
Tack för svar! Ska köra på plywood tror jag.

E Ett_unikt_namn skrev:
Tack för svar! Ska köra på plywood tror jag.
Eller förresten, kan jag återanvända plankor från lastpallar? Istället för spånskivan eller plywooden?

E Ett_unikt_namn skrev:
Eller förresten, kan jag återanvända plankor från lastpallar? Istället för spånskivan eller plywooden?
Jag skulle personligen inte återanvända gamla lastpallar inomhus, man vet aldrig vad för gifter och skit de samlat på sig under årens lopp. Lite kreosot till kaffet... nää.
Jämför t ex med att man inte ska använda tryckimpregnerat inomhus.

Sen rent allmänt undrar jag hur du ska få det att sitta. Om du ska skruva första lagret direkt i betongväggen så skapar du ju en brygga via skruvarna, och då fyller skumplasten ingen funktion. Samtidigt måste du ju skruva fast för att det ska sitta. Och skruvar du med någon slags ”spel” kommer du ju att kunna vicka på hela väggen när du är på det humöret.
Ett bättre förslag:
1. Luftspalt någon cm, helt tom
2. Stålreglar (inte trä) och vanlig isolering, t ex glasfiber- eller stenull. Gärna två lager med överlappande skarvar och reglar om du har plats.
3. Ev. OSB eller plyfa om du vill hänga upp tunga saker.
4. Två lager gips med överlappande skarvar.

Hjälper inte det, så får du ge grannen hostmedicin.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag skulle personligen inte återanvända gamla lastpallar inomhus, man vet aldrig vad för gifter och skit de samlat på sig under årens lopp. Lite kreosot till kaffet... nää.
Jämför t ex med att man inte ska använda tryckimpregnerat inomhus.
Jag skulle inte heller använda lastpallar. Vanliga brädor är så pass billiga och bättre. Men tryckimpregnerat är inget problem att ha inne.

Jag skulle reglat upp en fristående vägg med mineralull istället. Men innan dess se över övriga delar i huset för att säkerställa var största ljudläckan är.

@ricebridge har rätt!

För att få en effektiv ljudisolering MÅSTE du bygga en fristående vägg som inte har någon koppling till den befintliga väggen. Har du dessutom trägolv (parkett) så kapa den och allt material som ligger an mot väggen du vill ljudisolera.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Sen rent allmänt undrar jag hur du ska få det att sitta. Om du ska skruva första lagret direkt i betongväggen så skapar du ju en brygga via skruvarna, och då fyller skumplasten ingen funktion. Samtidigt måste du ju skruva fast för att det ska sitta. Och skruvar du med någon slags ”spel” kommer du ju att kunna vicka på hela väggen när du är på det humöret.
Ett bättre förslag:
1. Luftspalt någon cm, helt tom
2. Stålreglar (inte trä) och vanlig isolering, t ex glasfiber- eller stenull. Gärna två lager med överlappande skarvar och reglar om du har plats.
3. Ev. OSB eller plyfa om du vill hänga upp tunga saker.
4. Två lager gips med överlappande skarvar.

Hjälper inte det, så får du ge grannen hostmedicin.
Ljudisolerande metallreglar har skumgummi, så jag tänkte efterlikna detta.
Jag vill helst inte bygga ut så mycket från väggen. Tänkte nog köra med plywood på 24 mm.
Kan jag borra igenom plywood och betong med samma borr?

anders07 anders07 skrev:
@ricebridge har rätt!

För att få en effektiv ljudisolering MÅSTE du bygga en fristående vägg som inte har någon koppling till den befintliga väggen. Har du dessutom trägolv (parkett) så kapa den och allt material som ligger an mot väggen du vill ljudisolera.
Jag vill inte bygga ut väggen för mycket. Om jag skulle sättta reglar i tak och golv då måste väggen byggas ut en hel del.

Jag tänker mest - är det väggen som är problemet? Betong som material har väldigt bra ljudegenskaper.
Är det verkligen väggen som är problemet är det troligtvis inte betong. Är det betong är det troligtvis inte väggen som är problemet.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag tänker mest - är det väggen som är problemet? Betong som material har väldigt bra ljudegenskaper.
Är det verkligen väggen som är problemet är det troligtvis inte betong. Är det betong är det troligtvis inte väggen som är problemet.
Jag vet inte vad annat som skulle kunna vara problemet. Jag tror att betongen inte är tillräckligt tjock. Att betongen tar upp ljudet och för det vidare. Om jag bygger ut väggen med 5 cm så blir ju även flanktransmissionen mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.