Byggahus.se

Ljudnivå i badrum pga ventilationssystem i tvättstugan?

1. J
    Medlem Nivå 1
    I vårt nybyggda hus ligger badrummet vägg i vägg med tvättstugan. Vi har ett ventilationssystem där anläggningen sitter i tvättstugan, på väggen mot badrummet. Om man är i badrummet och stänger dörren så hörs det som om tvättmaskinen centrifugerar i tvättstugan i princip. Vi har haft ventilationskillen här då han finjusterade ett par ventiler som susade och ven, men vi har ännu inte fått några råd gällande anläggningen (förutom att man kan byta till en mindre vilket jag är lite tveksam till då den då får arbeta hårdare eftersom den vi har är dimensionerad till vår boyta). Vi hade även en person från husföretaget här häromdagen som lyssnade, och sade att visserligen lät det mycket det hörde han men det finns inte samma ljudkrav i ett badrum som i t.ex. ett sovrum. Är det så, att man får stå ut med så mycket "grundljud" i ett badrum? Jag hade inte förväntat mig det i ett nybyggt hus och då hade jag ju önskat att husföretaget upplyst oss om det (men de kanske inte förstod det själva) så vi hade kunnat ligga på dem om att förstärka väggen mellan tvättstuga och bad.

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Låter det högt från tvättmaskinen i badrummet alltså?

Då måste du börja med att ta reda på ljudets väg.
    1. Det kan låta tvärs genom väggen.
    2. Genom ventilationen (genom ventilerna och rör)
    3. Genom dörren i badrummet, eller annat typ något stomljud.

1. Är svårt att fixa utan någon rejäl ombyggnad av väggen, där dubbelreglad vägg troligen är bäst.
    2. fixas med en ljuddämpare på ventilationsröret, ev så enkelt som en flexdämpare innan ventilen.
    3. Kan vara svårt eller lätt att fixa. Byta dörr är lätt, att ta bort ljudläckande springor i dörren är komplicerat, då det ofta måste finnas för ventilationens skull.
    Stomljud är ibland nästan omöjliga att rå på. Men mjuka fötter på tvättmaskinen kan hjälpa, men samtidigt ställa till med andra problem.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Nej - det låter inte från tvättmaskinen utan jag försökte förklara hur jag upplever ljudet fr ventilationsanläggningen (fast jag kanske inte gjorde det så bra...). Det jag menar är att det är ventilationsanläggningen som låter, och inne i badrummet som delar vägg med tvättstugan blir ljudet väldigt störande. Problemet är att det finns ingen "plats" bakom ventilationsanläggningen för att sätta upp ytterligare skivor etc för att förhindra ljudet. Man kan ju sätta något framför den men det är ju genom väggen som vi har problemet med ljudet.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Så du menar alltså att det är själva ventilationsaggregatet som låter, och låter så mycket att ljudet går rätt genom väggen till badrummet och stör där?

Vad är det för ventilation? Någon värmepump, eller FTX eller?

Går ljudet genom väggen så finns det inte så mycket snabbfix att ta till, det är nog någon ombyggnad som måste till.

Så man måste börja att noga undersöka så ljudet inte egentligen kommer andra vägar.
    T.ex. genom själva ventilationstrumman (dom har kanske glömt/struntat i ljuddämpare!),
    t.ex. genom badrumsdörren och/eller springorna runt denna.

5. bumpaberra
    Medlem Nivå 7
    Har själv ett litet fläktrum i min nybyggda kåk. Där står en FTX Heru 160 T EC. Jag dubbelgipsade och isolerade noggrant och köpte en brand och ljudklassad dörr då jag alltid varit känslig mot ljud. Mycket ljuddämpare har jag. Låter i stort sätt ingenting och då är fläktrummet ändå centralt i huset. En frånluftsventil låter lite, den i köket så det spelar ingen roll för mig. Otroligt nöjd.

Jag misstänker att ni inte byggt väggen mellan badrum och tvättstuga med dubbel gips och isolering. Men som tur är, är det "bara" ett badrum. Men det är ju ändå inte så kul med störande ljud. Varför går det inte att sätta dit lite mer gips i efterhand? Bara att flytta aggregatet en stund.

Redigerat 23 sep 2013 09:25