Ljudliga stuprör

6k läst  13 svar

1. payman
    Medlem Nivå 3
    Hej.

Jag har ett stuprör precis vid dotterns rum som låter väldigt mycket. Skräpsamlaren sitter en bit framför stupröret varvid en böj har anslutits. Vattnet faller ca 3-4 m rakt ner i böjen och det låter mycket.

Vad göra? Kan man stoppa in nån matta av nåt slag för att dämpa ljudet eller finns det nån annan lösning.?

2. F
    Medlem Nivå 3

Re: Ljudliga stuprör

Har ett liknande problem vid mina barns rum. Mitt problem är att markröret ligger för nära huset d.v.s är felaktigt placerat jmf med de andra markrören. Ska åtgärda det i vår. Lite tungt att gräva så här års. Vad händer om du sätter böjen vid rännan, dvs där uppe, istället för vid marken. Annars skulle man kanske försöka sätta fast någonting i botten på böjen exempelvis en bit tunn skumplast. Bara att prova sig fram.

3. H
    Medlem Nivå 4
    Hoppas det går att ansluta till den här diskussionen. Jag fick en idé att det skulle vara tystare med en kätting? Tror inte att det bara handlar om kröken, för jag har röret rakt ner i en tunna. Men är det tillräckligt säkert med en kätting? Taket som ska avvattnas är stort och hängrännan är11 m lång. Stupröret sitter mitt på långväggen, så skulle det stänka blir det nog blött! Tips?

4. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    Jag hade provat att limma en liten bit ljuddämpningsmatta i kröken. Risken finns förstås att det fastnar en massa klegg i den vilken kan sätta igen stupröret, så man får väl bevaka och se hur det går.

5. J
    Medlem Nivå 9
    Med en kätting kommer det stänka väldig mycket på väggen och ljuddämpning är nog svårt att få bra man får nog leva med ljudet.

6. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Har samma problem, dock i mindre omfattning då mitt fall endast är 2m, men det hörs in likafullt.
    Kan man sätta stupröret lite snett, så att dropparna kommer med brant islagsvinkel mot röret och sedan rinner längs sidan så borde det bli tyst. Frågan är bara om det går att göra utan att det ser illa ut.

7. P-plats
    Medlem · Nivå 14
    En idé, måla röret invändigt med underredsmassa eller Body-spray, dämpar ljud effektivt och kanske kan funka även här!?

8. A
    Medlem Nivå 6
    Kan man inte sätta kättingen inne i stupröret och på så sätt "bromsa" vattenflödet?

9. J
    Medlem Nivå 9
    Det går men undrar om det dämpar ljudet någon och alla löv och grenar kommer fasna i röret och bli stop.

10. H
    Medlem Nivå 4
    Kolla vad det är upp i rännan som gör att dropparna inte rinner utefter röret. Eller tryck till det lite så att inte dropparna faller rakt ner i det.

11. F
    Medlem Nivå 8
    Sätta ljuddämpningsmatta eller liknande utanpå röret kanske? Kostar ju inte mycket att testa.

12. H
    Medlem Nivå 4
    I mitt fall gör det inget om det blir fult, det vetter mpt en innergård där bara vi själva vistas, så om det skulle fungera att sätta röret snett, så varför inte? Har haft en idé om att göra några konsoler och låta röret gå ca ½ m utanför väggen (som ett torn ellr d:surprised:) och så ha en kätting inuti. Kan det vara nå´t?

13. H
    Medlem Nivå 4
    Du behöver inte göra det så snett. Det kan räcka med några centimeter så att vattnet inte faller fritt hela vägen i röret, utan rinner utefter väggen istället.
    Funkade för mig häromdagen när jag äntligen fick tummen ur och blev av med ett irriterande droppande jag levt med ett pat år...

• Laddar…
  14. H
    Medlem Nivå 4
    Jag har gjört stupröret lite snett nu, det kom en skur och det lät inget - men jag väntar på det riktiga störtregnet innan jag vågar "ropa hej"!

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: