Byggahus.se

Ljudklass B, behövs extraisolering?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag kommer till hösten flytta in i ett nybyggt 2-vånings BR-parhus och jag har lite funderingar kring ljudisolering. Huset skall byggas med trästomme och väggen mot grannen skall isoleras enl ljudklass B.

Jag har en musikanläggneng som jag planerar att ställa vid väggen mot grannens vardagsrum på bottenplan. Denna vägg ar ca 3 m bred. Jag kommer aldrig upp i några konsertnivåer när jag spelar musik hemma, men ibland kan det bli ganska högt. Jag vill kunna spela utan att grannen störs och funderar då på hur bra ljudklass B fungerar i praktiken, jag har ingen erfarenhet av detta.

Är det läge att låta extraisolera väggen? Finns det i så fall något bra och kostnadseffektivt sätt att göra detta på?

Mvh
    /Daniel

2. Z
    Medlem Nivå 8
    Ljudklasserna är A,B,C och D. Boverket.se BBR kapitel7 bullerskydd. Står dock inte mycket matnyttigt där. Men Enkelt så år A den bästa ljudklassningen ocg D den sämsta. C är normal ljudisolering. B är en aning förbättrad med något bättre krav på ljudreduktionen tror det är 54 dB mellan bostäder och en stegljudsnivå runt 40dB.

Ställ dina högtalare på dämpare så slipper grannen lite flanktranmission och väggen 54 dB är riktigt bra. Trycker du på i 100 dB finns det teoretiskt 46dB kvar på grannenssida med avräkning med dBA kurvan som är en justering av hur örat funerar. Dvs vid 4000 Hz är hörseltrösklen noll och vid 32 Hz är den 70 dB om jag minns rätt..

Men dammar du på volym kan din granne uppfatta detta som störande... Det enda som hjälper då är betong....mer betong....och ännu mer betong....Men det blir trångt då... Så testa grannens smärtgräns...

3. D
    Medlem Nivå 1
    Tack, då har jag lite mer info. Dämpare under högtalarna kan nog vara en bra ide. Och jag kommer nog skaffa en ljudtrycksmätare för att se hur högt jag spelar egentligen.

4. Z
    Medlem Nivå 8
    Sköna vibrationer i 20-40 Hz-spannet brukar göra grannar överlyckliga:)...