Byggahus.se

Ljudisolering innervägg

1. T
    Medlem · 118 inlägg
    Hej,

Vet att det finns en del trådar om ämnet redan men hittar inte riktigt det svar jag vill ha, därav denna tråd...

Jag har gjort ett tillbygge där ca hälften används till en frisersalong och den andra halvan skall vi ha som nytt vardagsrum... Jag vill givetvis eliminera så mycket ljud som möjligt mellan dessa två delar...

Lite om grundkonstruktionen... Vi har en gjuten platta på mark och en reglad ytterväggskonstruktion (stående 45x195 med liggande 45x45 + OSB + gips). Vi har pulpettak med öppet till nock, dvs inga takstolar utan limträbalkar.

Idag har jag rest en innervägg mot salongen av 45x70 reglar med OSB och gips på. Eftersom jag inte är klar med vardagsrummet så har jag inte fyllt den med isolering eller färdigställt den sidan av väggen än...
    Innerväggen är fäst i ovankant i 28x70 som ligger under limträbalkarna, dvs 28x70 är idag obrutet mellan de rummen...

Frågan är hur jag bör / ska göra för att eliminera så mycket ljud som möjligt mellan dessa två rum... De alternativ jag har är

1) Liggande 45x45, dvs
    gips + OSB + 45x70 (med iso) + 45x45 (med iso) + OSB + gips

2) Två innerväggar med mellanrum, dvs
    gips + OSB + 45x70 (med iso) + 10mm mellanrum (luft) + 45x70 (med iso) + OSB + gips

Vad tror ni?

Mvh Tobbe G

2. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem
    Alternativ 2

3. T
    Medlem · 118 inlägg
    Tackar! Regelstommen rest nu :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.