Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ljudisolera vägg effektivt?

1. L
    Medlem · 12 inlägg

limeng

Medlem
    Hej,

Har nyligen flyttat in i en bostadsrätt (vindsvåning) i Stockholm som har sovrum vägg i vägg med ett maskinrum där hissmaskineriet finns till en linhiss. Ska riva väggen och flytta den inåt (med BRFs tillåtelse) för att få mer boyta.

Nu är frågan - hissmaskineriet surrar, smäller och låter väldigt mycket. Vad är det mest effektiva sättet jag kan ljudisolera min vägg på? Vill göra väggen så tunn som möjligt för att maxa boytan, men å andra sidan vill jag verkligen inte ha ljudläckage från hissmaskineriet in i sovrummet.

Värt att lägga till att ljudisoleringen på befintlig vägg är superbra, läcker inte igenom någonting men väggen är också väldigt tjock. Läst i bygglovshandlingar att väggen ska vara gjord av "skärmar av metalltrådsmät på träreglar".

Bifogar skiss där det röda är ytan jag ska köpa av BRF:en.

Tack på förhand!

2. W
    Renoverare · 2017 · 529 inlägg

Willewonka

Renoverare
    Finns andra som kan detta bättre än mig, men jag hade satt skena med tätlist(gummilist) samt mr regel med tex pianoskiva(ljudisolerande isolering).
    Om jag inte minns fel så ska man ta tex 95mm regel och isolering till 120mm skena för ljudkraven.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.